Odkrycie, które rozsławiło naukowców z Chile. Dokonane na pustyni

Chilijscy naukowcy dokonali sensacyjnego odkrycia. Na pustyni Atacama znaleźli gigantyczne zęby prehistorycznego rekina. Olbrzym żył najprawdopodobniej od 15,9 do 2,6 mln lat temu w morzach miocenu i pliocenu.

Odkrycie, które rozsławiło naukowców z Chile. Dokonane na pustyni
Ogromny ząb (fot. CIAHN) (Getty Images)

Niecodziennego odkrycia dokonano w pobliżu Bahia Inglesa (Zatoki Angielskiej) na zachodnim wybrzeżu Chile. Odnalezione zęby należały do megalodona. To jedna z największa ryb drapieżnych znanych ludzkości.

To zwierzę było największym rekinem wszechczasów. Długość jego ciała szacuje się na od 16 do 20 metrów – podkreśla Pablo Quilodran, dyrektor Organizacji Paleontologii i Historii Naturalnej Atacamy (CIAHN).

Zęby rekina na pustyni w Chile. Fascynujące odkrycie

Badacze twierdzą, że odkrycia dokonano przypadkiem. Kolejne poszukiwania w regionie mają być jednak bardziej usystematyzowane. Znalezione zęby trafią wkrótce do muzeum, gdzie będą mogli zobaczyć je zwiedzający.

Jak to możliwe, że zęby wodnego drapieżnika znaleziono na pustyni? Paleontolodzy opisują, że na przestrzeni lat poziom mórz nieustannie się zmieniał. Tam, gdzie obecnie jest pustynia, kiedyś znajdowało się morze.

Przez miliony lat następowały liczne transgresje i regresje poziomu wód. Widać to nie tylko na przykładzie skamielin morskich, odkrywanych w skałach osadowych, ale także w ukształtowaniu tej części pustyni. W miejscu, gdzie kiedyś znajdowały się klify, możemy zobaczyć uskoki terenu – opisuje Quilodran.

Są dużo warte na czarnym rynku. Część zębów prehistorycznego giganta trafiło do muzeum

Naukowcy twierdzą, że wiele skarbów takich jak ten zostało zniszczonych lub wywiezionych. Mimo to w chilijskim narodowym Muzeum Historii Naturalnej znajduje się najbardziej imponująca kolekcja zębów megalodona na świecie.

Skamieniałości są w Chile prawnie chronione. Wiemy jednak, że na czarnym rynku sprzedano setki zębów megalodona. Część z nich udało się odzyskać – opisuje szef CIAHN.
Autor: JKM