Tysiące lotów-widmo nad Europą. W sprawie jest polski wątek

42

Na brytyjskich lotniskach od 2019 roku wylądowało ponad 5 tys. całkowicie pustych samolotów pasażerskich. Jak ujawnił "Guardian", w przypadku 40 tys. maszyn frekwencja na pokładzie była zerowa lub minimalna. Okazuje się, że w zestawieniu znalazły się także loty do Polski. Całą sprawą oburzeni są aktywiści. – To kolejny przykład tego, jak nie można ufać branży lotniczej – zwraca uwagę Alethea Warrington z organizacji klimatycznej Possible.

Tysiące lotów-widmo nad Europą. W sprawie jest polski wątek
Brytyjski urząd lotnictwa cywilnego opublikował dane na temat lotów-widmo (Pixabay)

Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego (CAA) wynika, że w ciągu ostatnich trzech lat podczas 35 tys. lotów komercyjnych zajęte było mniej niż 10 proc. miejsc. – Doliczając do tego 5 tys. całkowicie pustych maszyn, daje to ok. 40 tys. lotów-widmo – zwraca uwagę brytyjski "Guardian".

Okazuje się, że w przypadku każdego z lotnisk w Wielkiej Brytanii startowało z niego lub lądowało na nim miesięcznie średnio 130 pustych samolotów. Na liczbę tę w ogóle nie miały wpływu zawirowania związane z koronawirusowymi obostrzeniami.

Wielka Brytania. W jednym kwartale do Polski przyleciały 62 puste maszyny

"Guardian" opisuje, że połowa pustych lotów odbywała się na terenie Wielkiej Brytanii. Za dwie trzecie maszyn wznoszących się w powietrze bez pasażerów odpowiadały lotniska w Birmingham (1455), Luton (1307) i Bristolu (758).

Od początku 2020 roku odnotowano przeciętnie 1200 lotów o bardzo niskiej frekwencji w miesiącu. Ok. 80 proc. z nich dotyczy tras międzynarodowych.

W sprawie jest też wątek polski. Podczas pandemii zarejestrowano w jednym kwartale 62 puste samoloty lecące z Luton do Polski. Z kolei w porcie lotniczym Londyn-Heathrow odnotowano 663 prawie puste loty z i do USA.

Loty-widmo z i do Wielkiej Brytanii. Aktywiści nie pozostawiają na przewoźnikach suchej nitki

Jak dotąd linie lotnicze nie opublikowały wyjaśnienia w tej sprawie. CAA zapowiedziało od teraz regularne udostępnianie danych na temat tego typu przelotów.

Oficjalnie loty-widmo mogą się odbywać, aby dotrzymać zasad obowiązujących przewoźników i właścicieli lotnisk, chociaż niektóre z nich zostały zawieszone podczas szczytu pandemii – wskazuje "Guardian".

Sprawą oburzeni są aktywiści klimatyczni. – Potrzebujemy większej przejrzystości, aby zrozumieć, dlaczego te nieefektywne, zanieczyszczające środowisko praktyki są kontynuowane, i pociągnąć do odpowiedzialności główne linie lotnicze – ocenił w rozmowie z gazetą Tim Johnson z Aviation Environment Federation.

To kolejny przykład tego, jak nie można ufać branży lotniczej, że skieruje swoje emisje na właściwe tory, aby poradzić sobie z kryzysem klimatycznym – dodała Alethea Warrington z organizacji na rzecz klimatu Possible, cytowana przez "Guardiana".

Obejrzyj także: Idealne miasto na city break. Można tam łatwo dotrzeć z Polski

Autor: JKM
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić