Unia wprowadzi nowe przepisy. Wejdą w życie w 2027 roku
Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące mikroplastiku, które wejdą w życie pod koniec 2027 roku. Regulacje mają na celu znaczące ograniczenie emisji mikroplastiku do środowiska. Firmy i przewoźnicy będą musieli dostosować swoje procesy produkcyjne i transportowe.
Najważniejsze informacje
- Nowe przepisy UE dotyczące mikroplastiku wejdą w życie pod koniec 2027 roku.
- Regulacje obejmą firmy przetwarzające co najmniej 5 ton granulatu rocznie.
- Przedsiębiorstwa będą musiały wdrożyć środki zapobiegające uwalnianiu mikroplastiku.
Kontekst nowych regulacji
Unia Europejska podjęła decyzję o wprowadzeniu nowych przepisów dotyczących mikroplastiku, które mają zacząć obowiązywać pod koniec 2027 roku. Celem regulacji jest ograniczenie przedostawania się drobinek plastiku do środowiska.
Nowe przepisy będą dotyczyć przedsiębiorstw, które przetwarzają co najmniej 5 ton granulatu z tworzyw sztucznych rocznie. Firmy te będą musiały wdrożyć odpowiednie środki, aby zapobiec uwalnianiu mikroplastiku. Wymogi obejmą zarówno producentów nowego plastiku, jak i tych, którzy zajmują się recyklingiem.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zimą zabraknie węgla? "Sytuacja jest stabilna"
Przedsiębiorstwa będą zobowiązane do zainstalowania specjalistycznych urządzeń filtrujących oraz do dostosowania swojej infrastruktury w taki sposób, aby skutecznie zatrzymywać mikroplastik. W ramach przygotowań pracownicy firm przejdą szkolenia dotyczące nowych procedur i zasad postępowania z granulatem, co ma zapewnić prawidłowe stosowanie nowych przepisów w praktyce.
Dodatkowo, przedsiębiorstwa przetwarzające rocznie powyżej 1,5 tysiąca ton granulatu będą podlegały obowiązkowym audytom przeprowadzanym przez niezależne podmioty zewnętrzne. Nowe regulacje obejmą także przewoźników transportujących granulat - zarówno drogą lądową, śródlądową, jak i morską.
Firmy transportowe będą musiały wdrożyć rozwiązania zapobiegające uwalnianiu mikroplastiku podczas przewozu, minimalizując w ten sposób ryzyko wypadków prowadzących do zanieczyszczenia środowiska. Celem zmian jest kompleksowe ograniczenie negatywnego wpływu przemysłu przetwórczego i transportowego na ekosystemy oraz poprawa bezpieczeństwa środowiskowego.