aktualizacja 

Pytanie o kod pocztowy przy kasie w sklepie. Zastanów się, zanim podasz

1059

Podczas zakupów często można spotkać się z sytuacją, że sprzedawca przy kasie pyta o nasz kod pocztowy. Wiele osób nie widzi w tym żadnego zagrożenia i automatycznie udziela odpowiedzi. Jak zareagować, gdy usłyszymy pytanie o kod? Po co sklepom takie informacje?

Pytanie o kod pocztowy przy kasie w sklepie. Zastanów się, zanim podasz
Pytanie o kod pocztowy wydaje się niewinne, jednak musimy zachować ostrożność (Getty Images, Cavan Images)

Przy okazji zakupów możemy usłyszeć od sprzedawcy w supermarkecie czy innym sklepie pytanie o kod pocztowy. Klienci najczęściej podają go odruchowo – sama informacja o kodzie pocztowym nie wydaje im się zagrożeniem dla naruszenia prywatności. Dobrze jednak zachować czujność.

Podawanie kodu pocztowego w sklepie jest ryzykowne? Lepiej zachować ostrożność

Wydaje się, że podanie kodu pocztowego jest w pełni bezpieczne. Jak jednak podkreślają specjaliści, istnieje ryzyko, że ujawnianie nawet takich danych może nam zaszkodzić. Teoretycznie bowiem podawanie kodu pocztowego w przypadku płatności kartą może zdradzić dokładny adres klienta.

Pisał o tym dziennikarz "Forbesa", Adam Tanner. "Użytkownik przechwytuje imię i nazwisko klienta z karty kredytowej i prosi go o kod pocztowy podczas transakcji. GeoCapture porównuje zebrane informacje z odpowiednią bazą danych i na tej podstawie ustala adres danej osoby" - podkreślał. Gdyby doszło do sprzedaży danych kupujących, ich prywatność byłaby poważnie naruszona.

Dlaczego sprzedawcy pytają o kod pocztowy?

Sklepy gromadzą kody pocztowe przede wszystkim w celu usprawnienia reklamy i sprzedaży. Dzięki informacjom na temat tego, skąd pochodzą klienci, pracownicy sklepu dowiadują się, jak duże jest oddziaływanie danego miejsca.

Zebrane dane sprawiają też, że łatwiej decydować o konkretnych usprawnieniach, dostawach czy otwieraniu innych placówek danej sieci. Można również skuteczniej kierować działania reklamowe, wysyłać katalogi oraz gazetki, co w oczywisty sposób przekłada się na lepsze wyniki sprzedaży.

Kasjerzy mogą pytać o kod pocztowy. Nie musimy odpowiadać

Czy kasjerzy mają prawo pytać o kod pocztowy? Okazuje się, że tak, ponieważ nie stanowi on prawnie chronionych danych osobowych. Mamy jednak prawo bez żadnych konsekwencji odmówić podania kodu bez podania przyczyny. Sprzedawca nie powinien też z tego powodu odmawiać sprzedaży.

Najbezpieczniejsze rozwiązanie to odmowa podania kodu pocztowego. Jeśli chcemy jednak chcemy to zrobić bezpiecznie, możemy podać kod i zapłacić gotówką lub, w przypadku płatności kartą, podać kod innej dzielnicy.

Zobacz także: Zakaz handlu w niedzielę do uszczelniania. „Przepis jest obchodzony w sposób ordynarny i bezczelny”

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.

Autor: DFR
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić