Tak zniszczysz auto. Mechanik zwraca uwagę na częsty błąd kierowców

Jazda z manualną skrzynią wymaga od kierowcy więcej uwagi i umiejętności niż automat. Wciskanie sprzęgła na światłach czy trzymanie nogi na lewym pedale podczas jazdy nie służą podzespołowi. Jeszcze gorsze jest jednak inne zachowanie.

Trzymanie nogi na sprzęgleTrzymanie nogi na sprzęgle
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Filip Buliński

Wytrzymałość sprzęgła zależy od środowiska, w którym samochód jest użytkowany, a także od samego kierowcy. Jeśli pojazd używany jest głównie w trasach, a kierowca ma spokojny styl jazdy, sprzęgło może posłużyć nawet przez całe życie auta.

W mieście jego cykl życia może być znacznie krótszy, a bezpieczną granicą jest 100 tys. km. Wielu kierowców popełnia jednak błędy, przez które sprzęgło "kończy się" znacznie wcześniej. Do takich zachowań należy m.in. wciskanie sprzęgła podczas postoju, co powoduje niepotrzebne zużycie takich elementów jak łożyska czy docisk.

Potwierdzają to zarówno osoby związane z badaniami technicznymi w Niemczech, jak i mechanicy w Polsce. W rozmowie z Autokultem Adam Lehnort, ekspert firmy ProfiAuto, przyznaje, że te elementy są poddawane zwiększonemu ciśnieniu, jednak biorąc pod uwagę cały okres eksploatacji auta, są to niewielkie wartości. Jednocześnie zwraca uwagę na znacznie gorsze zachowanie.

Chodzi o trzymanie nogi na lewym skrajnym pedale podczas jazdy oraz o tzw. strzelanie ze sprzęgła, czyli wkręcenie silnika na wysokie obroty i gwałtowne puszczenie sprzęgła. Takie zachowania mają już istotny wpływ na zużycie zarówno podzespołów, jak i samej tarczy sprzęgła.

Jednak wbrew pozorom szybsze zużycie sprzęgła grozi nie tylko kierowcom aut z manualną skrzynią biegów. Z problemem jazdy na półsprzęgle borykają się też samochody z automatyczną skrzynią dwusprzęgłową (DSG). Taka przekładnia, świetnie radząca sobie z szybkimi zmianami biegów, nie znosi bowiem pełzania w korku, kiedy noga często nie puszcza do końca hamulca.

Sprzęgło może się wtedy bardzo łatwo przegrzać. Podobnie jest podczas częstego ruszania pod górkę. Producenci zdają sobie sprawę z problemu, dlatego żeby nie doprowadzić do kosztownych napraw, stosują odpowiednią kontrolkę, która zapala się, gdy sprzęgło jest przegrzane. Kierowca powinien wtedy przerwać jazdę i pozwolić ostudzić się podzespołowi.

Wybrane dla Ciebie
Wyż z Rosji nadal nad Polską. Należy spodziewać się opadów
Wyż z Rosji nadal nad Polską. Należy spodziewać się opadów
Granica z Białorusią. Przedłużono strefę buforową
Granica z Białorusią. Przedłużono strefę buforową
Mikołaje okładali się przy owocach. Sceny w sklepie w Baku
Mikołaje okładali się przy owocach. Sceny w sklepie w Baku
Od ofiary do oszustki. Emerytka zamieszana w przekręt na 1,4 mln zł
Od ofiary do oszustki. Emerytka zamieszana w przekręt na 1,4 mln zł
Dramat w powietrzu. Niemiec zmarł w samolocie
Dramat w powietrzu. Niemiec zmarł w samolocie
Rasistowski atak z użyciem broni pneumatycznej. Jest wyrok
Rasistowski atak z użyciem broni pneumatycznej. Jest wyrok
Krzyżówka językowa. Tylko mistrz poradzi sobie z wszystkimi hasłami
Krzyżówka językowa. Tylko mistrz poradzi sobie z wszystkimi hasłami
Żołnierz chciał się poddać. Rosjanie zaczęli egzekucję
Żołnierz chciał się poddać. Rosjanie zaczęli egzekucję
Łatwy sposób na czyste ramy okienne. Odzyskają biały kolor
Łatwy sposób na czyste ramy okienne. Odzyskają biały kolor
Europejscy liderzy ostrzegają Zełenskiego. Chodzi o Putina
Europejscy liderzy ostrzegają Zełenskiego. Chodzi o Putina
Tragiczny wybuch pieca w Częstochowie. Nie żyje starsza kobieta
Tragiczny wybuch pieca w Częstochowie. Nie żyje starsza kobieta
Plaster na dłoni Trumpa. Jego rzeczniczka zabrała głos
Plaster na dłoni Trumpa. Jego rzeczniczka zabrała głos