oprac. KMO

Ta bestia żyła 180 mln lat temu. Takiego giganta jeszcze nie widzieli

Podziel się:

Na terenie Rutland Water Nature Reserve, rozległych mokradeł z licznymi zalewami i wyspami, Joe Davis, pracownik rezerwatu, natrafił na skamieniałe szczątki morskiego drapieżnika o imponujących rozmiarach. "Morski smok", który okazał się ichtiozaurem, miał długość 10 metrów.

Ta bestia żyła 180 mln lat temu. Takiego giganta jeszcze nie widzieli
Skamieniałość znaleziona w wodnym rezerwacie przyrody Rutland (Twitter.com, Rutland Water Nature Reserve)

Joe Davis znalazł szczątki "morskiego smoka" podczas prac na terenie Rutland Water Nature Reserve w lutym 2021 roku. Początkowo myślał, że natrafił na pozostałości dinozaura, ale ostatecznie okazało się, że odkrył ichtiozaura. Jak donosi BBC, był to największe tego typu skamieniałości, jakie kiedykolwiek znaleziono w Wielkiej Brytanii.

Skamieniałość została zabezpieczona przez zespół paleontologów. Jeden z nich, dr Dean Lomax z Uniwersytetu w Manchesterze, nazwał odkrycie "prawdziwie bezprecedensowym", a ze względu na jego rozmiar oraz kompletność "jednym z największych odkryć w brytyjskiej historii paleontologicznej".

- Zazwyczaj myślimy o ichtiozaurach i innych morskich gadach odkrytych wzdłuż jurajskiego wybrzeża w Dorset lub Yorkshire, gdzie wiele z nich jest narażonych na erozję klifów. Tu, w głębi lądu, jest to bardzo niezwykłe - podkreślił dr Dean Lomax w rozmowie z BBC.

Wodnym rezerwat przyrody Rutland leży blisko 50 kilometrów od wybrzeża, ale 200 milionów lat temu ten obszar był pokryty płytkim oceanem. Występowały w nim ichtiozaury – morskie drapieżniki, przypominające swoim wyglądem współczesne jaszczurki czy delfiny. Przeciętne osobniki mierzyły od 2 do 4 metrów, ale odkrycie z Rutland potwierdza, że zdarzyły się również większe okazy. Ten liczył bowiem aż 10 metrów długości.

Eksperci wydobyli szczątki pod koniec lata w 2021 roku. Było to możliwe, bo poziom wody w mokradłach znacząco się obniżył. Ważący blisko tonę gliniany blok został pokryty tynkiem i przekazany do dalszych badań.