Niesamowite odkrycie w Bułgarii. Najstarsze szczątki człowieka w Europie

Podziel się

Według najnowszych badań odkryte w bułgarskiej jaskini kości, to najstarsze pozostałości po Homo sapiens, jakie kiedykolwiek znaleziono w Europie. Są nie tylko cennym źródłem informacji, ale także dowodem na wczesne istnienie naszego gatunku na kontynencie europejskim.

Odkrycie w bułgarskiej jaskini
bCPLFfYl

Odkrycie pomoże naukowcom lepiej nakreślić chronologię zdarzeń sprzed tysięcy lat. Do tej pory wędrówki gatunku Homo sapiens, a także moment, w którym osiedlił się w Europie, był nie do końca jasny. Teraz naukowcy mają okazję dokładniej się temu przyjrzeć.

Odkrycia dokonano w jaskini Baczo Kiro w środkowej Bułgarii. Od dawna wiadomo, że jest ona bogatym złożem paleolitycznych skamielin. W XX wieku często prowadzono tam wykopaliska, a w latach 70. udało się natrafić na fragmenty ludzkich kości, które później zaginęły.

bCPLFfYn

W 2015 r. ponownie rozpoczęto wykopaliska na tym miejscu. Jak informuje Sciencealert, odkryto warstwę osadu, w której znaleziono najstarsze pozostałości mieszkańców Europy, jakie kiedykolwiek zidentyfikowano.

Zobacz także: Odkrycie naukowców. Strzała jak kula z broni palnej

Kości były rozdrobnione, w bardzo złym stanie. To nie zraziło odkrywców, którzy dokładnie je przebadali. Korzystając z kombinacji metod obejmujących datowanie radiowęglowe i sekwencjonowanie mitochondrialnego DNA naukowcy określili wiek szczątków. Najstarsi Europejczycy prawdopodobnie zajmowali jaskinię od około 45 tys. do 43 ty.s lat temu. Niektóre szczątki są datowane nawet na 46 tys. lat temu.

bCPLFfYt

Opróczszczątków ludzkich naukowcy odkryli także wiele sztuk narzędzi kamiennych. Oprócz tego natrafiono na artefakty wykonane z kości 23 różnych gatunków zwierząt. Były to m.in. wisiorki wykonane z zębów niedźwiedzi jaskiniowych.

bCPLFfYu

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.

bCPLFfYO
Abcd
To było tak. Mieli kwarantannę ,skończyła się -on nie wiedział ,zostal w jaskini kiedy reszta zaczęła wycieczki po Europie 😀
muchozol
45 tysięcy lat. a co na to episkopat?
To musiał być okaz biżuterii - wisiorek wykonany z zębów niedźwiedzi jaskiniowych.Odpowiednik dzisiejszych kolii brylantowych.
bCPLFfYP
Luzak
Gdyby nie ta cała technologia zbrojna ,bomby jądrowe,atomowe i takie tam inne badziewie mielibysmy szanse na kolejne 46tyś..lat..A tak przez durne wynalazki dążymy do samozaglady i raczej nie doczekamy końca tego stulecia....
xxx
A sok z buraka fermentuje nawet w takich sprawach.
pawel
o jej to oni zbudowali Baalbek, Puma Punku i rysunki na płaskowyżu Nazca ?
to byl adam czy ala ?
Niezalezny
budowa samochodzika z klocków lego jest banalnie prosta-weź worek wrzuć tam klocki ; potrząsaj aż powstanie samochodzik...to będzie dowód na teorię ewolucji
real
na lekcji religii wciska sie młodym,że człowieka Adama i Ewę zmajstrował boga na lekcji biologii uczą,że człowiek wykształcił się drogą ewolucji.te mądrasy z kolejnych rządów? powinni pogonić kościelnych i nie robić kaszany z młodych umysłów.
Obi
Edi
co za pierdoły.... Adam i Ewa zostali wyrzuceni karnie z nieba w chwili złego humoru ich stwórcy a nie pochodzi od jakiegoś dziwadła jak Homo sapiens. Każdy chrześcijanin wierzy w stworzenie Adama i Ewę a nie w jakąś głupawą ewolucję.
Banaś
Widać, że praprzodek ma lepsze uzębienie niż prezes.
Mój nick
Polecam książkę "zakazana archeologia".
bCPLFfYH
Dr. Dino
Skacz żabo, skacz....
Racjonalista
"Najstarsze szczątki człowieka w Europie" I znowu to Polak.
Przemo
No to zagadka dla ewolucionistów. Jak powstało życie? Naukowcy udowodnili że życie powstaję zawsze z żywych komórek. Co w takim razie było w zupie...A co z błędami Darwina i Dawkinsa. Teraz mamy wirusa i niewiele możemy zrobić. A 150 lat temu Darwin pod zwykłym mikroskopem optycznym określił budowę komórki jako bardzo prosta. ...
ATTENBOROUGH
Wg National Geographic to homo kaczosapiens ,protoplasta rodu Jara Zolibora,Zbawiciela PiSlandi
markiza
Jakuszyce koło Kazimierzy Wielkiej Znalezisko jest datowane na pierwszą połowę V wieku n.e. (przed 434 r.). Jest jednym z najbardziej interesujących śladów świadczących o kontaktach ludności zamieszkującej tereny południowej Polski z państwem huńskim w pierwszej połowie V wieku. Grób został odkryty przypadkowo w 1911 roku podczas wybierania piasku z głębokości 6 m. Większość wydobytych zabytków została przemycona przez ówczesną granicę rosyjsko-austriacką do Krakowa. Zostały one zakupione przez Muzeum Narodowe, a od roku 1938 znajdują się w zbiorach Muzeum Archeologicznego w Krakowie. Pochowany w bogatym grobie młody mężczyzna około 16 lat wyposażony był w długi, żelazny, obosieczny miecz typu spatha. Zachowały się resztki pochwy pokrytej złotą blaszką zdobioną wybijanym ornamentem rybiej łuski, trzewik (zakończenie pochwy), a także bursztynowy pacior mieczowy z almandynem osadzonym w złotej oprawie, okucia symbolicznego łuku refleksyjnego wykonane ze złotej blaszki, żelazny nóż, jak również złote, srebrne i pozłacane ozdoby stroju oraz części rzędu końskiego.
,,,,,,
no niektórym "naukowcom" nie pasuje, nie chcą zrozumieć, że w Biblii są przekazane pewne obrazy o historii człowieka, którymi się posługiwał do napisania tekstu (a wcześniej były ustne przekazy, funkcjonujące dłużej niż same teksty biblijne - spisane); jeśli jesteś dzieckiem do nikt nie wyjaśnia ci skomplikowanej matematyki albo fizyki czy biologi nie tłumaczy, że najpierw była nie mama, tylko plemnik i komórka jajowa...., są po prostu rzeczy na rozum dziecka, nie pyta się skąd wzięli się rodzice, to nie jest ważne, liczy się fakt: są, i są oni dla mnie; niektórzy nie chcą zrozumieć, że to właśnie Stwórca pokierował historią człowieka i poprzez okoliczności, ich "zbiegi" tak pokierował, że zaistniało życie na ziemi, może jeszcze na innych planetach, natomiast okoliczności i szczegóły niech sobie bada nauka (po to bóg dał rozum człowiekowi, żeby z niego korzystał); w przekazie biblijnym są obrazy, które mają przekazać pewien sens, być myślą przewodnią; co z tego że niektórzy sądzą, że człowiek czy świat istnieje tylko od tysięcy lat; niech sobie tak myślą, wielu ateistów też błędnie rozumuje pod względem logicznym, podając argumenty na Nieistnienie Boga, które dla innych nie są sensowne. Tak na prawdę to człowiek dokonuje.....WYBORU.