Michał Nowak

NWA 11119 – meteor starszy niż Ziemia odkryto w Afryce

Podziel się

Odnaleziono go w 2016 r., Jednak w ręce naukowców trafił dopiero niedawno. Okazało się, że jest najstarszym meteorytem magmowym odkrytym dotychczas na Ziemi.

NWA 11119 – meteor starszy niż Ziemia odkryto w Afryce
(University of New Mexico)
bCPsDslh

Skała ma wielkość piłki do baseballa i charakterystyczne zielone kryształy trydymitowe. Podobne struktury znajdowano już na Błękitnej Planecie, ale ta, właśnie ze względu na wielkość kryształów, stanowi ewenement.

Meteor ma około 4,56 miliarda lat. Znaczy to, że przemierzał wszechświat w czasach, gdy nasz Układ Słoneczny dopiero się kształtował.
Nie wiadomo kto dokonał znaleziska. Gdy meteor został wystawiony na sprzedaż, trafił w ręce jednego z handlarzy. Ten przekazał go Carlowi Agee, geologowi z Uniwersytetu w Nowym Meksyku i specjaliście od meteorytów. Historię opisał serwis Sci-news.

bCPsDslj

Naukowiec nadał skale oznaczenie Northwest Africa NWA 11119. Na podstawie przeprowadzonych testów ustalił, że najprawdopodobniej jest częścią planetoidy, której warstwa zewnętrzna przypominała obecną warstwę skorupy ziemskiej. Niewykluczone, że obiekt brał udział w kształtowaniu naszej planety.

Najprawdopodobniej w miejscu dzisiejszego Słońca istniała kiedyś gwiazda Wolfa Rayeta. Miało to miejsce miliardy lat temu. Odkryty meteor może pochodził jeszcze z czasów schyłku tej najgorętszej ze znanych naukowcom gwiazd. Zapewne dzięki znalezisku, ludzkość dowie się więcej o burzliwej historii swojego fragmentu Wszechświata.

_Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.

bCPsDslK
ewa
ewenementem bedzie kiedys cos, co splodzicie bez bledow
agasgasgasgas...
W Polsce by ci zabrało muzeum i o ile byś nie dostał zarzutów to co najwyżej by ci dali dyplom ........... i tyle by było twojego
pytam
A żyły na tej planecie lemingi?
bCPsDslL
Haha
Zaraz żydzi sie odezwą, że to ich skała zrabowana podczas 2 wojny swiatowej.
geolog
Tak , znalazl się na naszej ziemi kiedy jeszcze ziemi nie bylo .
Adek
ciekawe czy żyli wtedy ,Sodomici;
W
Meteoryt a nie meteor
Hejj
Musi to baca obacyc i obrachowac
janas
meteor to ślad na niebie, tak więc co to za tytuł?
benek
Pewnie to opoka na której powstała Ziemia
alkoholog
Wiek meteorytu ustalili oczywiście metodą radiowęgla C14 jak w przypadku większości kamiennych starych budowli na Ziemi
sfdbadfbn
dzifne, jak zobaczycie muchę w domu to zaczyna się polowanie, gdyby taką muchę znaleziono na marsie cała ziemia parskała by z zachwytu
Superman
Przeciez to kryptonit
bCPsDslD
supergirl
o nie! to kryptonit!
domite
Panie Redaktorze proszę nie pisać głupot ,meteor to krążący w kosmosie twór a jak spadnie na ziemię nazywa się nie meteor a meteoryt.
pawlo-b
Muszę rozczarować wszystkich miłośników astronomii. Meteoryty w formie kamieni spadających z kosmosu nie istnieją. to co widzimy na niebie , te błyski, to jest pewien rodzaj energii świetlnej. Meteoryty gdyby istniały naprawdę były by znajdowane w kopalniach w pokładach węgla kamiennego, brunatnego. Tym czasem robi się różnego rodzaju stopy metali z minerałami które w różny sposób rozprowadza się aby ogłupić ludzi. Ludzie są oszukiwani i straszeni kamieniami z kosmosu i płacą oszustom pieniądze aby ci bronili ich przed zagrożeniem, które nigdy dla ludzkości nie istniało i nie będzie istnieć w postaci meteorytów. Aby zastraszyć opinię publiczną poświęca się zdrowie ludzi wystrzeliwując rakietę zapalającą aby imitowała spadający meteoryt, tak jak miało to miejsce w Czelabińsku. To jest skandal, ale nic nie można zrobić, bo korporacje trzymają się mocno i opanowały wszystkie instytucje związane z stanowieniem prawa.
gh
Przypomina mi się dowcip, kiedy turyści pytali bacę ile skamieliny mają lat. Baca powiedział 80 mln i miesiąc. Dlaczego miesiąc? Bo miesiąc temu przyjechali naukowcy i powiedzieli, że te kości mają 80 mln lat.
pawlo-b