Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Wróć na
Bartosz Nowak
|
aktualizacja

To dlatego samoloty mają zagięte skrzydła

27
Podziel się:

Na lotniskach łatwo można zauważyć, że niektóre samoloty mają zagięte końcówki skrzydeł. Nie jest to kwestia dodatkowego miejsca na logo linii lotniczych czy element mody, a część poprawiająca osiągi maszyny.

To dlatego samoloty mają zagięte skrzydła
(Pixabay.com)

Mają nawet swoją specjalną nazwę: winglety. Zmniejszając opór powietrza, znacząco wpływają na doskonałość oraz komfort lotu. Pomagają tłumić wibracje, poprawiają osiągi samolotów, dzięki czemu możliwe jest skrócenie pasa startowego.

Mogą również trochę zmniejszyć hałas podczas startu i lądowania. Najważniejsze jednak, że konstrukcja ta pozwala zwiększyć zasięg oraz zmniejszyć zużycie paliwa.

Winglety stosowane są głównie w nowych samolotach. Co ciekawe, wg prof. Krzysztofa Sibilskiego z Zakładu Inżynierii Lotniczej Politechniki Wrocławskiej, Dreamlinery pierwszej generacji, które trafiły m.in. do Polski, mają proste skrzydła. Dopiero nowsze Boeingi 787 wyposażono w winglety - informuje "Business Insider".

Rozwiązanie to zostało podpatrzone u ptaków. Te rozczapierzają pióra na samych koncach, dzięki czemu czerpią podobne korzyści, jak samoloty.

Widziałeś lub słyszałeś coś ciekawego? Poinformuj nas, nakręć film, zrób zdjęcie i wyślij na redakcjao2@grupawp.pl.

KOMENTARZE
(27)
roman
5 lata temu
z powodu tych końcówek zmniejsza się powstawanie smug kondensacyjnych, przez idio tów nazywanych "chemitrails", Dreamlinery mają inne specyficzne zakończenia skrzydeł (odchylające się ku tyłowi maszyny), działające podobnie jak winglety
zaza
5 lata temu
dlaczego są wygięte po górę a nie w dół? Może o tym w następnym ciekawym artykule.
Ptaku
5 lata temu
Tlumaczenie, ktore nie tlumaczy. To opinia kogos do Macierewicza? Samolot lata dlatego, ze nad platem jest wieksza predkosc powietrza (w wiec nizsze cisnienie) niz pod. Z tego powodu na koncu skrzydla generowane sa zawirowania czyli tam gdzie, te dwa rozne cisnienia usiluja sie wzajemnie wyrownac. Winglety zmiejszaja to zjawisko, nieco zwiakszajac sile nosna.
Hetman.
5 lata temu
Czyli...............ptaki podpatrzyły to rozwiązanie w samolotach.
Praktyczny
5 lata temu
Te zagięte końce skrzydeł mają znaczenie czysto praktyczne. Wcześniej; jak wstawiano samolot do hangaru, to 'rysowano' końcami skrzydeł po ścianach, a przy tym je czasami zaginano. Jak teraz samoloty mają już zagięte końce skrzydeł, to przy parkowaniu, ani same się nie uszkodzą, ani nie porysują ścian hangaru.
SPT
5 lata temu
Jak byłem małym chłopcem (lata 60 XX wieku) montowałem modele samolotów. Już wtedy projektanci tekturowych modeli stosowali je często. Poprawiały właściwości lotne modelu. Nowinka sprzed 50lat. Ale w historii tak się składa ze to co stare i zapomniane nagle wyciąga się z lamusa, robi doktoraty, a nawet uzyskuje tytuły profesorskie.
winglet na dz...
5 lata temu
a czy wiecie co to są kadafki?
jj
5 lata temu
Pamiętacie robione z kartki papieru "jaskółki" ? też zaginało się do góry końcówki skrzydełek do góry.
QJM
5 lata temu
"Rozwiązanie to zostało podpatrzone u ptaków. Te rozczapierzają pióra na samych koncach, dzięki czemu czerpią podobne korzyści, jak samoloty." - no chyba odwrotnie to samoloty czerpią korzyści...
Pico
5 lata temu
Calkowita kompromitacja. Boeing 737 (a nie 787) ma winglets, I wszedl do uzycia w styczniu 2016. Pierwsze samoloty latajace z takim konceptem skrzydeł to byly: Messerschmitt Me 163 I Heinkel 162 A, zaprojektowe przez Alexandra Lippisch, nie Airbusy, i nie jest to od ptaków ale jest to kopia starej niemieckiej technologii.
kacperski
5 lata temu
Ale jaja winglety to ja stosowalem jakies 30 lat temu w moich modelach szybowcow
PZU
5 lata temu
tusek nim leciał...no samolot powiginało
asser
5 lata temu
Tylko i wyłącznie mają wpływ na regulację (zmniejszenie )zawirowań za skrzydłami a więc między innymi ich drgań.To że samoloty są cichsze i zużywają mniej paliwa (może 2-3l na 100km- kropla w morzu , tylko na bardzo długich dystansach jest to odczywalne) i mają krótszy pas startowy to BZDURA!!!!
nie rewelacja
5 lata temu
Te zagięcia końcówek płata skrzydła (Winglety), powodują znaczne zmniejszenie zawirowań powietrza na końcówce płata, co poprawia ...... itd ...... . Rozwiązanie takie od zawsze było stosowane przez modelarzy lotniczych, ale dopiero niedawno, zastosowano je w dużych samolotach pasażerskich ......
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić