Cyberprzemoc wobec nauczycieli. Rosnący problem w polskich szkołach
9 proc. nauczycieli w Polsce doświadcza cyberprzemocy ze strony uczniów lub ich rodziców, wynika z badań dr. hab. Łukasza Tomczyka z Uniwersytetu Jagiellońskiego, cytowanych przez Polską Agencję Prasową.
Badanie objęło 700 nauczycieli, z których 9 proc. przyznało, że w ciągu ostatniego roku doświadczyło cyberataków. W Polsce pracuje ok. 700 tys. nauczycieli, co oznacza, że dziesiątki tysięcy z nich mogą być narażone na cyberprzemoc. Często nauczyciele nie są świadomi, że stają się ofiarami, ponieważ nie korzystają z mediów społecznościowych, gdzie często dochodzi do takich ataków.
Z badań wynika, że nauczyciele religii i matematyki są bardziej narażeni na cyberataki niż inni. Mężczyźni częściej niż kobiety stają się ofiarami, a problem jest bardziej powszechny w szkołach zawodowych niż w liceach. Nauczyciele starszych klas również częściej doświadczają cyberprzemocy niż ci pracujący w przedszkolach.
Cyberprzemoc, której doświadczają nauczyciele, przybiera różne formy. Do najczęściej spotykanych należą oczernianie i zniesławienie w internecie — czy to na forach publicznych, czy na zamkniętych forach lub grupach klasowych. Inną formą jest nagrywanie nauczycieli bez ich wiedzy i zgody, także po tym, jak są wcześniej prowokowani przez uczniów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
PiS czeka na decyzję Domańskiego. Poseł PiS: współczuję mu
Cyberbullying przybierał dotąd zwykle bardzo prymitywną formę, jednak dostępność sztucznej inteligencji może sprawić, że ataki na nauczycieli staną się bardziej bolesne i bardziej zaawansowane niż dotąd – ostrzega Łukasz Tomczyk z Uniwersyteteu Jagiellońskiego, cytowany przez PAP.
Czytaj też: To on groził Owsiakowi. Komunikat policji
Cyberprzemoc coraz większym problemem
Eksperci podkreślają, że nauczyciele potrzebują wsparcia i narzędzi do radzenia sobie z cyberprzemocą. Dr Tomczyk podkreśla, że nauczyciele często nie czują się pewnie w świecie cyfrowym, co utrudnia im obronę przed atakami. Wskazuje na potrzebę edukacji w zakresie bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych i znajomości przepisów prawa dotyczących przemocy w sieci.
Obecnie profilaktyka cyberprzemocy skupia się głównie na młodzieży, a nauczyciele są pozostawieni sami sobie. - Średnia wieku nauczycieli w moim badaniu wyniosła 48 lat. To nie są cyfrowi autochtoni — wskazuje dr Tomczyk, apelując o rozwijanie programów wsparcia dla nauczycieli, które pomogą im radzić sobie z cyberprzemocą. Współpraca z kuratoriami i organizacjami nauczycielskimi może przyczynić się do znalezienia skutecznych rozwiązań tego problemu.
Powinniśmy myśleć w przód i wyprzedzać zaistnienie niektórych problemów. Nauczyciel to wymagający zawód, a osób wykonujących ten zawód brakuje. Powinniśmy wychodzić naprzeciw ich problemom i tam, gdzie można — oferować pomoc — konkluduje Tomczyk, cytowany przez PAP.