JKM

Dlaczego dinozaury miały krótkie łapy? Naukowcy dokonali nowego odkrycia

Podziel się:

Paleontolodzy natrafili na ślady ogromnego dinozaura, który kiedyś zamieszkiwał tereny Argentyny. Badacze twierdzą, że odkryty gatunek może stanowić brakujące ogniwo zagadki na temat krótkich przednich łap u tych prehistorycznych zwierząt.

Dlaczego dinozaury miały krótkie łapy? Naukowcy dokonali nowego odkrycia
Naukowcy odkryli nowy gatunek dinozaura, meraxes gigas (Uniwersytet Minnesoty)

Odnaleziony gatunek dinozaura, meraxes gigas, ważył nieco ponad 4 tony i mierzył maksymalnie 12 metrów. Mięsożerna bestia stąpała po ziemi w okresie kredy, czyli ok. 90 mln lat temu. Dinozaur miał dużą czaszkę i krótkie przednie łapy, zupełnie tak jak tyrannosaurus rex.

Dlaczego dinozaury miały krótkie łapy? Naukowcy mają teorię

Badania na temat nowego gatunku dinozaura ukazały się w czwartek 7 lipca w periodyku naukowym Current Biology. Paleontolodzy zaznaczają, że duża czaszka i krótkie łapy dinozaura dostarczają wskazówek na temat ewolucji tych prehistorycznych drapieżników. Mogą także stanowić źródło wiedzy na temat ich sposobu polowania.

Meraxes gigas jest członkiem rodziny karcharodontozaurydów, grupy mięsożernych teropodów. Choć przypominał powszechnie kojarzonego przez ludzi T-rexa, oba te gatunki nie były ze sobą spokrewnione. Wskazuje to, że krótkie przednie łapy rozwinęły się u różnych gatunków niezależnie od siebie.

To trend dla wielu dwunożnych, mięsożernych dinozaurów z trzech różnych rodzin – opisał jeden z autorów badania Peter Makovicky, paleontolog z Uniwersytetu Minnesoty.

Dlaczego niektóre dinozaury miały krótkie przednia łapy? Hipoteza

Badacze stawiają hipotezę, że dinozaury miały krótkie przednie łapy, ponieważ w wyniku ewolucji ta część ciała uległa "optymalizacji". Funkcje ułatwiające dinozaurowi polowanie miały zostać "przeniesione" do czaszki.

W wyniku optymalizacji wielkości głowy pod kątem szerokości zgryzu i mocy zacisku paszczy, ramiona stały się krótsze. To nie znaczy, że były całkiem bezużyteczne podczas polowania, ale najprawdopodobniej pełniły mniej istotną funkcję – opisuje Makovicky.

Znaleźli czaszkę na "cmentarzysku dinozaurów"

Czaszka meraxesa została znaleziona w 2012 roku na "cmentarzu dinozaurów" w północnej Patagonii. Razem z nią znaleziono także inne kości należące do dinozaura tego gatunku. Badacze przeprowadzili analizę odkrytych fragmentów szkieletu i porównali je z innymi szkieletami znanymi dotychczas paleontologom. Przy projekcie pracowali naukowcy z Narodowego Uniwersytetu Río Negro i Uniwersytetu Maimonides w Argentynie.

To kolejny przykład tego, jak nauka może przekraczać granice i kultury. Badanie pokazuje, że jest ona wspaniałym, wspólnym doświadczeniem – podkreśla Peter Makovicky.

Obejrzyj także: Nowy gatunek dinozaura. Brytyjscy poszukiwacze odkryli kości kuzyna T-Rexa