• QUIZY
Aldona Brauła

Gigantyczny teleskop w Puerto Rico uległ zniszczeniu. Na świecie nie ma większego

Podziel się

Obserwatorium w Arecibo musi zmierzyć się z kolejną awarią. 7 listopada pękła kilkunastocentymetrowa metalowa lina, który spowodował poważne szkody. W sierpniu tego roku przerwał się inny, istotny dla konstrukcji element.

Obserwatorium Arecibo zostało po raz drugi uszkodzone. (Twitter)
bEJGZAlN

Uszkodzone w sierpniu Obserwatorium Arecibo po raz kolejny musi mierzyć się z ogromną usterką. 7 listopada jedna z 12 głównych lin podtrzymujących konstrukcję pękła i przedarła się przez główną czaszę radioteleskopu.

Incydent miał miejsce zaledwie 3 miesiące po awarii innej liny. Naukowcy obawiają się, że w związku z obecnymi usterkami, pozostałe liny są zbyt mocno naprężone i wkrótce mogą doprowadzić do kolejnych awarii i zawalenia się części konstrukcji.

bEJGZAlP
Monitorujemy sytuację i rozważamy wszystkie możliwe opcje przyspieszenia stabilizacji konstrukcji. Naszym najwyższym priorytetem jest zdrowie i bezpieczeństwo pracowników Arecibo - przekazuje w oświadczeniu NSF International.
Zobacz także: Nowe planety do zamieszkania. Wielkie odkrycie naukowców

Teleskop znajdujący się w Arecibo działa od 1963 roku i do 2020 r. był największym na świecie teleskopem z jedną tarczą. Jego średnica wynosi aż 305 metrów. Ostatnie zdarzenia doprowadziły jednak do powstania 30-metrowej dziury. Zniszczeniu uległy też liczne kable oraz platformy podtrzymujące antenę. Wstępna ocena szkód, w którą zaangażowane są: UCF, a także NASA i National Science Foundation nie wykazały uszkodzeń elektroniki w teleskopie.

bEJGZAlV

Jest to jeden z nielicznych teleskopów zdolnych nie tylko do odbierania fal radiowych, ale także ich emitowania. Pomaga naukowcom śledzić pobliskie asteroidy, które mogą zagrażać Ziemi.

Oberwatorium w Arecibo doznało pierwszych zniszczeń w 2107 przez huragan, który nawiedził Puerto Rico. Do napraw przystąpiono w 2019 roku. Niestety w sierpniu pękła stalowa lina, która poważnie uszkodziła teleskop. W zeszłym miesiącu University of Central Florida (UCF) złożył wniosek o 10,5 miliona dolarów na naprawy Arecibo.

bEJGZAmq