NB

Makabryczne odkrycie archeologów. "Najlepszy fizyczny dowód"

Podziel się:

W małej wiosce w hrabstwie Cambridgeshire w Anglii dokonano makabrycznego odkrycia. Archeolodzy znaleźli szkielet mężczyzny ukrzyżowanego w starożytnym Rzymie.

Makabryczne odkrycie archeologów. "Najlepszy fizyczny dowód"
Wyjątkowe znalezisko archeologów (Albion Archaeology / SWNS / newspix.pl)

W 2017 r. w wiosce Fenstanton w Anglii znaleziono szkielet mężczyzny z gwoździem wbitym w piętę. Badacze właśnie zakończyli analizę szczątków i doszli do przerażających wniosków.

Ustalono, że kości pochodzą z okresu między 130–337 r., co oznacza, że ​​mają od 1684 do 1891 lat. Należały do mężczyzny, który zmarł w wieku od 25 do 35 lat. Został on pochowany na jednym z pięciu cmentarzy wokół nowo odkrytej rzymskiej osady.

Znaleziono szkielet ukrzyżowanego niewolnika

Wszystko wskazuje na to, że mężczyzna był niewolnikiem. W jego kości piętowej znaleziono wbity gwóźdź, który zdaniem naukowców, jest "najlepszym fizycznym dowodem ukrzyżowania w starożytnym Rzymie". Jest to również pierwsze takie odkrycie w Wielkiej Brytanii.

Po raz pierwszy wykopano archeologicznie szkielet, w którym ktoś znalazł gwóźdź. Dobrze wiemy o ukrzyżowaniu, jak to było praktykowane, gdzie i kiedy z przekazów historycznych. Ale to pierwszy namacalny dowód, który pokazuje, jak to działa - powiedział David Ingham z Albion Archeology, który prowadził wykopaliska.

Odkryto również inne obrażenia, które wskazywały, że mężczyzna cierpiał przed śmiercią. Analiza przeprowadzona przez ekspertów z Uniwersytetu Cambridge potwierdziła, że to właśnie ukrzyżowanie musiało być przyczyną zgonu mężczyzny.

To pokazuje, że nawet mieszkańcy tej małej osady na skraju imperium nie mogli uniknąć najbardziej barbarzyńskiej kary Rzymu - powiedziała Corinne Duhig z Uniwersytetu Cambridge.

Ukrzyżowanie było główną formą kary śmierci w cesarstwie rzymskim, dopóki nie zostało zakazane za panowania Konstantyna Wielkiego (306–337 ne). Fizyczne dowody ukrzyżowania są bardzo rzadkie, ponieważ szczątki ofiar były zwykle bezceremonialnie usuwane, a gwoździe usuwane.