Odkrycie w Wielkiej Brytanii. Przez 177 lat "ukrywało się na widoku"

Ogromne lilie wodne rosły przez 177 lat w Królewskich Ogrodach Botanicznych Kew w Wielkiej Brytanii. Dopiero teraz, naukowcy odkryli, że jest to nowy, niezbadany dotąd gatunek roślin.

Odkrycie w Wielkiej Brytanii. Przez 177 lat "ukrywało się na widoku"
Rosły tam 177 lat. Dopiero teraz naukowcy odkryli prawdę (Instagram)

Ogromna roślina znajdowała się w archiwach Królewskich Ogrodów Botanicznych Kew. Rosła w wielu wodnych kolekcjach, ale dopiero teraz zidentyfikowano ją jako zupełnie inny gatunek. To nowość w nauce, jak informują specjaliści.

Rekordzistka wśród lilii wodnych. Roślina uchodzi za największą lilię wodną na świecie. Jej liście mają nawet ponad 3 metry szerokości. Choć przez 177 lat "ukrywała się na widoku", jak pisze BBC, dopiero po niespełna dwóch wiekach poddano ją szczegółowym badaniom.

Roślina została nazwana na cześć słynnej królowej Wiktorii i Boliwii - "Victoria boliviana". Właśnie w tym kraju Ameryki Południowej gigantyczna lilia rośnie w jednym ze zbiorników wodnych w części dorzecza Amazonki.

Ogrodnik Carlos Magdalena to jeden z czołowych światowych ekspertów w dziedzinie lilii wodnych. Od dawna miał podejrzewać, że roślina różni się od pozostałych dwóch znanych gatunków gigantów. Mowa o "Victoria amazonica" i "Victoria cruziana". Odkrycie określił jako "punkt kulminacyjny swojej kariery".

Naukowcy odkryli nowy gatunek lilii gigantów. Pochodzą z Boliwii

Mężczyzna nawiązał współpracę z naukowcami z Boliwii. Są to przedstawiciele Narodowego Zielnika Boliwii, Ogrodów Botanicznych Santa Cruz i Publicznego Ogrodu Botanicznego La Rinconada. Carlos Magdalena zebrał trochę nasion i przywiózł je z powrotem do ogrodów Kew.

Mogliśmy uprawiać ją ["Victoria boliviana" - red.] obok siebie z dwoma innymi gatunkami [Victoria amazonica" i "Victoria cruziana" - red.] w dokładnie takich samych warunkach. Kiedy już to zrobiliśmy, mogliśmy bardzo wyraźnie zobaczyć, że każda pojedyncza część rośliny była zupełnie inna - powiedział ogrodnik w rozmowie z BBC News.

Lucy Smith to współpracując z Carlosem, ilustratorka botaniczna. Wykonała szczegółowe rysunki naukowe wszystkich trzech gatunków. Udało jej się podkreślić wszystkie różnice, które zauważyła między gatunkami. "Kiedy rysowałam, zaczęłam dostrzegać te różnice jeszcze bardziej. Znalazłam nowe sposoby rozróżniania lilii" - powiedziała.

Może jestem stronnicza, ale myślę, że spośród trzech gatunków, nowy gatunek ma jeden z najpiękniejszych kwiatów - dodała Lucy Smith.

Królewskie Ogrody Botaniczne Kew to zbiór szklarni, ogrodów i "domów wodnych" zlokalizowany na zachód od Londynu. Na powierzchni 121 hektarów mieści się w nich jedna z najważniejszych kolekcji roślinnych na świecie. Wśród nich także dom lilii wodnych zbudowany w 1852 roku.

Olbrzymie lilie odkryto w XIX wieku. Zostały okrzyknięte naturalnym cudem epoki, które nazwano na cześć królowej Wiktorii. Dr Alex Monro z Royal Botanic Gardens (RGB) Kew wyjaśnił: "Żaden z trzech gatunków nie został dobrze zbadany. Wciąż nie wiemy, ile jest populacji i jak bardzo różnią się wielkością".

Niezbyt dobrze rozumiemy biologię zapylania. Niewiele wiemy o rozprzestrzenianiu się gatunku - o tym, jak przenosi się z miejsca na miejsce. Wciąż istnieje wiele niewiadomych. Myślę, że ponieważ są tak ogromne - tak oczywiste - ludzie tak naprawdę nie pomyśleli o badaniu ich tak szczegółowo - dodał.
Trwa ładowanie wpisu:instagram