Przejdź na
BA

Odkrycie 12 mld lat świetnych od Ziemi. Wśród naukowców Polak

Podziel się:

Naukowcy wykryli obecność fluoru w galaktyce odległej od Ziemi o ponad 12 miliardów lat świetlnych. Wśród astronomów znalazł się również Polak — doktor Michał Michałowski z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Odkrycie 12 mld lat świetnych od Ziemi. Wśród naukowców Polak
Fluor znaleziono w bardzo odległej galaktyce (Twitter)

Zespół astronomów, w tym Polak doktor Michał Michałowski z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, wykrył fluor w galaktyce NGP–190387, która jest oddalona od Ziemi o ponad 12 miliardów lat świetlnych. W efekcie widzimy ją w stanie, w jakim była, gdy Wszechświat miał zaledwie 1,4 miliarda lat, a to stanowi około 10 procent obecnego wieku.

Fluor 12 miliardów lat świetlnych od Ziemi

Naukowcy sądzą, że najbardziej prawdopodobnymi miejscami produkcji fluoru są gwiazdy Wolfa-Rayeta. Są to jedne z najmasywniejszych gwiazd w kosmosie, które żyją krótko, jak na gwiazdy, bo zaledwie kilka milionów lat. Jako możliwe źródło produkcji fluoru wskazywano je już wcześniej, ale do tej pory nie wiedziano, jak ważne były dla produkcji tego pierwiastka we wczesnym Wszechświecie.

Fluor jest na co dzień kojarzony między innymi z pastą do zębów (jest w niej zawarty w formie fluorku).

Pokazaliśmy, że gwiazdy Wolfa-Rayeta - należące do najmasywniejszych znanych gwiazd i mogące gwałtownie wybuchać — kiedy osiągną koniec życia, pomagają nam w utrzymaniu higieny dentystycznej — żartował Franco.

Badania wymagają kilku miliardów lat

Naukowcy już wcześniej sugerowali inne scenariusze tworzenia fluoru przez gwiazdy i jego rozprzestrzeniania w kosmosie. Badania wymagałyby jednak kilku miliardów lat. Nie pozwalają więc wyjaśnić pochodzenia fluoru w takiej ilości, jaka faktycznie występuje w galaktyce NGP–190387.

W przypadku tej galaktyki wystarczyło zaledwie kilkadziesiąt lub kilkaset milionów lat, aby uzyskać poziomy fluoru porównywalne do wartości znajdowanych w gwiazdach w Drodze Mlecznej, która ma 13,5 miliarda lat. Był to kompletnie nieoczekiwany rezultat - tłumaczył Chiaki Kobayashi z University of Hertfordshire.

Fluor jest tworzony we wnętrzach gwiazd

Fluor to pierwiastek wchodzący w skład naszych kości i zębów. Jest tworzony we wnętrzach gwiazd, podobnie jak większość pierwiastków, które nas otaczają. Jednak kwestia tego, jak dokładnie przebiega ten proces, nie jest dobrze poznana. Nie było nawet wiadomo, który rodzaj gwiazd odpowiada za produkcję większości fluoru we Wszechświecie.

Zobacz także: Naukowcy o wodzie i śladach życia na Marsie. Niezwykłe odkrycie łazika NASA Perseverance