Marcin Lewicki
Marcin Lewicki|

Odkryto światło na obcej planecie. Ekspert: "To sensacyjna wiadomość"

Czy naukowcy są bliżej odkrycia "drugiej Ziemi"? To bardzo możliwe. Naukowcy z NASA odkryli światło podczerwone na planecie pozasłonecznej TRAPPIST-1b. Znany astronom Jerzy Rafalski mówi w rozmowie z o2.pl wprost: to sensacyjna wiadomość. Dzięki temu możemy znaleźć planetę, która przypomina Ziemię.

Odkryto światło na obcej planecie. Ekspert: "To sensacyjna wiadomość"
Ilustracja przedstawia dwie planety wielkości Ziemi, TRAPPIST-1b i TRAPPIST-1c, na tle macierzystej gwiazdą - czerwonego karła. (ESA, NASA)

Przypomnijmy, że Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba zbadał emisję światła na planecie TRAPPIST-1b. To pierwsze tego typu odkrycie poza Układem Słonecznym. Chociaż na nie ma tam wody a temperatura prawdopodobnie wynosi 200 st. C, to podczerwień pozwoli na szczegółowe badanie innych planet.

Ekspert Jerzy Rafalski, znany popularyzator astronomii, autor wielu książek o kosmosie i pracownik Centrum Popularyzacji Kosmosu "Planetarium – Toruń" mówi, że odkrycie ułatwi analizę struktury odległych planet. Dotychczas było to niemożliwe.

Planet w okolicach TRAPPIST-1b nikt nigdy nie widział, bo one są za daleko. Astronomowie potrafią oszacować ich temperaturę na podstawie odległości od centralnej gwiazdy, jednak nie jest to precyzyjna metoda. Nikt nie wie też, z czego one są zbudowane - tłumaczy Rafalski w rozmowie z o2.pl.