"Polska sprowokowała II wojnę". Tak uważa część niemieckich uczniów
Badania ujawniają niepokojące luki w wiedzy historycznej uczniów niemieckich uczniów. Niemiecka prasa donosi, że coraz częściej pojawiają się błędne twierdzenia, że "Polska sprowokowała II wojnę", a "Żydzi byli w jakiś sposób współwinni".
Najważniejsze informacje
- Niemieckie badania wskazują na rosnące luki w wiedzy historycznej uczniów.
- Pojawiają się błędne przekonania o roli Polski w II wojnie światowej.
- Historycy alarmują o potrzebie edukacji na temat nazizmu i Holokaustu.
Niemieckie badania ujawniają niepokojące luki w wiedzy historycznej wśród uczniów. Przewodniczący niemieckiego Stowarzyszenia Nauczycieli Historii, Niko Lamprecht, podkreśla, że takie niezgodne z prawdą tezy stanowią coraz większe zagrożenie. Uczniowie coraz częściej wykazują negatywne nastawienie do tematu narodowego socjalizmu i Holokaustu.
Jak informuje Polska Agencja Prasowa, wśród niemieckich uczniów pojawiają się błędne przekonania, jakoby to Polska sprowokowała II wojnę światową. Takie postawy są często wynikiem więzi rodzinno-kulturowych lub postaw prawicowych. Stowarzyszenie Niemieckich Historyków oraz VGD zauważają, że coraz częściej słyszy się apele o "odpuszczenie sobie" okresu nazistowskiego w historii Niemiec.
Historycy alarmują, że ignorancja i fake newsy stanowią idealne podłoże do rozwoju takich zjawisk, jak zaprzeczanie lub trywializowanie mordowania Żydów, czy jawny antysemityzm. Po ataku palestyńskiego Hamasu na Izrael w 2023 r. i odwetowej operacji Izraela w Strefie Gazy są one coraz częściej zauważane w szkołach z dużym odsetkiem uczniów o pochodzeniu migracyjnym.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
WP News wydanie 30.04
Uczniowie nie wierzą już nauczycielom, fakty historyczne lub trudno dostępne źródła się nie liczą - alaemuje niemiecka prasa, cytowana przez Polską Agencję Prasową.
Narzucanie przekazu
Blogerzy i filmy "różnych wątpliwych lub niewątpliwie prawicowych autorów" narzucają młodym ludziom interpretację historycznych wydarzeń dzięki swoim prostym przekazom.
Wkrótce nie będzie już naocznych świadków ery nazistowskiej, pamięć zbiorowa zanika, a zbrodnie nazistowskie są trywializowane lub relatywizowane, historycy widzą więc pilną potrzebę działania i proponują konkretne kroki w celu zachowania wiedzy historycznej — wskazują dziennikarze "Frankfurter Allgemeine Zeitung", cytowani przez PAP.
Historycy podkreślają, że 80 lat po zakończeniu II wojny światowej zachowanie pamięci staje się coraz większym wyzwaniem. Demokratyczna edukacja nie jest możliwa bez wiedzy o epoce nazizmu, II wojnie światowej i jej konsekwencjach. Wkrótce nie będzie już naocznych świadków ery nazistowskiej, co dodatkowo utrudnia zachowanie pamięci.