Rewolucja w polskich szkołach. Trzy godziny zamiast 45 minut?
Od nowego roku szkolnego uczniowie klas IV-VI będą poznawać przyrodę w trzygodzinnych blokach zajęciowych. Reforma ma poprawić efektywność nauczania, stwarzając warunki do pogłębionej pracy z materiałem oraz realizacji większej liczby doświadczeń i eksperymentów.
Najważniejsze informacje
- Zmiany dotyczą lekcji przyrody w klasach IV-VI.
- Nowa formuła to trzygodzinne bloki zajęć.
- Inspiracją są systemy edukacji z Walii, Irlandii i Australii.
Nowa formuła nauczania przyrody
Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiada znaczącą reformę nauczania przyrody w klasach IV-VI szkoły podstawowej. Zamiast tradycyjnych 45-minutowych lekcji, uczniowie będą uczestniczyć w trzygodzinnych blokach zajęciowych. Celem tego rozwiązania jest stworzenie przestrzeni do pogłębionej pracy z materiałem, większej liczby doświadczeń i eksperymentów oraz bezpośrednich obserwacji w terenie.
Nowa formuła nauczania przyrody będzie łączyć treści z biologii, geografii, fizyki i chemii, a podział na te przedmioty nastąpi dopiero w klasach VII i VIII. - Chcemy, aby uczniowie widzieli powiązania między różnymi dziedzinami nauki, a nie traktowali ich jako odrębne, niepowiązane bloki wiedzy - podkreśla wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Co z podwyżkami nauczycieli? "Musimy się liczyć z sytuacją budżetową"
Program "Reforma26. Kompas Jutra"
W ramach programu "Reforma26. Kompas Jutra" w szkołach ma pojawić się tzw. tydzień projektowy, podczas którego uczniowie będą pracować nad większymi, interdyscyplinarnymi przedsięwzięciami. Ma to sprzyjać rozwijaniu umiejętności współpracy, samodzielnego poszukiwania informacji i praktycznego wykorzystywania zdobytej wiedzy.
Związek Nauczycielstwa Polskiego zgłasza jednak obawy, że zmiany mogą prowadzić do redukcji etatów, szczególnie w mniejszych szkołach. Trudnością może być też połączenie treści z różnych przedmiotów w jedną spójną lekcję, zwłaszcza tam, gdzie zlikwidowano specjalistyczne pracownie, np. chemiczne czy fizyczne.
MEN zapewnia, że reforma jest inspirowana sprawdzonymi rozwiązaniami z Walii, Irlandii i Australii, gdzie nauczanie przyrody opiera się głównie na eksperymentach i badaniach terenowych. Nauczyciele mają otrzymać wsparcie w postaci gotowych scenariuszy lekcji, materiałów dydaktycznych oraz szkoleń.