Tak oglądają Polacy. Telewizor już nie na pierwszym miejscu
Smartfon to dziś podstawowy ekran do oglądania wideo w Polsce. Z telewizji i streamingu korzysta wciąż większość, ale na drugim planie.
Najważniejsze informacje
- 73,9 proc. Polaków ogląda wideo na smartfonach; telewizor wybiera 68,6 proc.
- Najczęściej spędzamy przy wideo od dwóch do czterech godzin dziennie.
- Badanie SW Research dla MEGOGO, przeprowadzone metodą CAWI na 1060 osobach w wieku 18–65 lat.
Polacy masowo konsumują treści wideo, a wybór ekranu zmienia się na korzyść urządzeń mobilnych. Z badania SW Research wynika, że aż 73,9 proc. ankietowanych ogląda wideo na smartfonach. Telewizor wskazało 68,6 proc. osób. Na wynik wpływa rozwój streamingu i inny sposób korzystania z mediów — krótkie formy i dostęp „tu i teraz”. Dane przytacza Polska Agencja Prasowa, powołując się na raport przygotowany dla firmy MEGOGO.
Smartfon stał się najczęstszym wyborem, ale z wideo korzystamy także na innych urządzeniach. Komputer lub laptop wskazało 17,1 proc. badanych, konsolę do gier lub VR 5,9 proc., a rzutnik 4,3 proc. Regularny kontakt z treściami audiowizualnymi deklaruje 98,9 proc. respondentów, co pokazuje skalę codziennej konsumpcji wideo. Najliczniejsza grupa spędza z materiałami od dwóch do czterech godzin dziennie — 36,3 proc.; 31,8 proc. poświęca na to od jednej do dwóch godzin.
"Polacy się śmieją, bo zobaczyli tam siebie". Bartłomiej Topa (Jan Paweł) i Andrzej Kłak (Andrzej) o najnowszym sezonie "1670"
Serwisy, platformy i typy treści
W rankingu platform prowadzą serwisy YouTube i Twitch z wynikiem 60,4 proc. Na drugim miejscu znalazły się serwisy streamingowe z 58,7 proc. wskazań. Tradycyjna telewizja kablowa i satelitarna trzyma się wysoko — 51,2 proc., a treści z mediów społecznościowych wybiera 50,2 proc. Telewizję internetową wskazało 25,2 proc. To pokazuje, że widzowie łączą różne źródła i formy dystrybucji wideo.
W preferencjach gatunkowych dominują filmy i seriale. Filmy ogląda 68,7 proc. badanych, a seriale 62,7 proc. Popularne są też treści w social media — 53,6 proc. Widzowie sięgają po kanały informacyjne (45,3 proc.) i dokumenty (37,2 proc.), a także transmisje sportowe (30,2 proc.) oraz programy rozrywkowe (28,5 proc.). Struktura zainteresowań wskazuje na równoległe korzystanie z ofert platform i klasycznego nadawców.
Badanie wykonano metodą wywiadów on-line (CAWI) w dniach 29 sierpnia – 8 września br. na ogólnopolskiej próbie 1060 osób w wieku 18–65 lat. SW Research zrealizowało je na zlecenie firmy MEGOGO, która przygotowała kwestionariusz