To one są przodkami wszystkich zwierząt. Nawet naukowcy są zaskoczeni

Przez lata naukowcy wierzyli, że przodkami wszystkich zwierząt były prymitywne, beztkankowe gąbki - wskazywała na to przede wszystkim ich niezwykle prosta anatomia. W nowym, przełomowym badaniu udowodniono jednak, że prawda mogła być zupełnie inna. Odkrycie uczonych rzuca nowe światło na rozumienie ewolucji.

To one są przodkami wszystkich zwierząt. Nawet naukowcy są zaskoczeni
Naukowcy doszli do zaskakujących wniosków. Zdj. ilustracyjne (Wikimedia Commons, Alexander Semenov)

Pierwsze organizmy jednokomórkowe dryfowały po morzu. Następnie, około 700 do 800 milionów lat temu, skupiska komórek połączyły się, tworząc pierwsze zwierzę wielokomórkowe na Ziemi - wskazuje portal naukowy "Science". No właśnie, tylko jakie zwierzę?

Przez ponad sto lat biolodzy zastanawiali się, jakie zwierzę jako pierwsze pojawiło się w starożytnych oceanach ponad pół miliarda lat temu. Poszukiwali odpowiedzi wśród najbardziej prymitywnych gatunków. Przez lata wszystko wskazywało na gąbki. Ostatnio jednak badacze wpadli na nowy trop.

To one były pierwszymi zwierzętami w dziejach?

Naukowcy zastosowali nowatorskie podejście oparte na badaniu struktury chromosomów. W ten sposób odkryli bardzo silne dowody na to, że to żebropławy - a nie jak dotąd przypuszczano gąbki - są "siostrami wszystkich żyjących zwierząt".