Wtedy pojawia się zator. Naukowcy rozszyfrowali dynamikę tłumu
Naukowcy przeanalizowali, w jaki sposób różnice w kierunkach poruszania się wpływają na dynamikę tłumu. Odkryli, że gdy kąt odchylenia trajektorii przechodniów przekracza 13 stopni, dochodzi do zaburzenia płynności ruchu – zamiast harmonijnego przepływu pieszych pojawia się chaos i zatory.
Najważniejsze informacje
- Krytyczny punkt: Rozrzut toru ruchu większy niż 13 stopni prowadzi do zatorów.
- Eksperyment: Przeprowadzono badania w sali gimnastycznej z użyciem bramek.
- Zastosowanie: Wyniki mogą pomóc w projektowaniu przestrzeni publicznych.
Naukowcy z różnych dziedzin zbadali, jak porządek i chaos kształtują się w ruchu przechodniów. Badania wykazały, że gdy ludzie poruszają się pod różnymi kątami, a rozrzut toru ruchu przekracza 13 stopni, dochodzi do zatorów. To odkrycie może mieć znaczenie dla projektowania przestrzeni publicznych.
W ramach eksperymentu ustawiono bramki po obu stronach sali gimnastycznej. Uczestnicy mieli przechodzić z jednej bramki do drugiej, co pozwoliło na obserwację, jak różne kąty przemieszczania się wpływają na płynność ruchu. Okazało się, że przy większym rozrzucie kierunków, prędkość przechodzenia spadała aż o 30 proc.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Unikatowa atrakcja włoskiego miasteczka. W Polsce trudno kupić
Jak chaos i porządek kształtują ruch przechodniów?
Wyniki badań mogą być użyteczne w symulacjach ruchu tłumów, co pozwoli na lepsze projektowanie przestrzeni publicznych. Dzięki temu można przewidzieć, czy wprowadzenie barier lub zmian w organizacji ruchu poprawi jego płynność.
Ruch tłumu może być uporządkowany, nieuporządkowany, mogą w nim tworzyć i zanikać korki. My wyliczyliśmy, kiedy i w jaki sposób następuje przechodzenie ruchu uporządkowanego do nieuporządkowanego - skomentował lider badania Karol Bacik z MIT.
Naukowcy planują dalsze badania, które uwzględnią indywidualne zachowania ludzi w tłumie. To pozwoli na stworzenie dokładniejszych modeli, które lepiej oddadzą dynamikę ruchu przechodniów.