Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Wróć na
Marcin Łobodziński
|

Trzyletnie, ale nowe opony. Wcale nie data produkcji się liczy

28
Podziel się:

Czy trzyletnia opona może być sprzedana jako nowa? Zgodnie z prawem tak. Zgodnie ze sztuką też. A czy jest to zgodne z logiką?

Trzyletnie, ale nowe opony. Wcale nie data produkcji się liczy
Opona_data_produkcji (autokult.pl)

Zgodnie z prawem, a konkretnie Polską Normą PN-C94300–7 ogumienie do trzech lat od daty produkcji uważa się za nowe, jeśli nie zostało sprzedane i używane. Pod warunkiem, że były właściwie magazynowane. Zgadzają się z tym również koncerny oponiarskie. Dopiero po upływie trzech lat od daty produkcji opona przestaje być nowa.

Po co taka wiedza? Po pierwsze, nawet takie opony nadal są objęte pełną, niekiedy kilkuletnią gwarancją producenta oraz dwuletnią rękojmią sprzedawcy. Po drugie, kupując opony ze starszego rocznika, można trochę zaoszczędzić.

Nie ma obaw o to, że opona straci swoje właściwości, nim opuści magazyn sklepu. Co prawda starzeje się, ale tylko w minimalnym stopniu. Zakup takiego ogumienia jest więc bezpieczny.

Data przydatności opon – 10 lat

Skoro wiemy, że bieg życia opony zaczyna się w momencie sprzedaży, a w praktyce od założenia do auta, to czy opona ma datę przydatności? Teoretycznie i zgodnie z prawem nie, ale…

Choć nie ma ustalonego żadnego limitu czasowego co do tego, jak długo można z opon korzystać, to jednak wszyscy producenci i sprzedawcy są zgodni: jest to 10 lat od daty produkcji – wyjaśnia Oskar Burzyński, starszy specjalista ds. sprzedaży opon z Oponeo.pl . – Opony 10-letnie powinno się wymienić na nowe, niezależnie od ich stanu. Natomiast warunkiem korzystania z opon starszych niż pięcioletnie jest ich regularne badanie oraz weryfikacja stanu technicznego – dodaje ekspert.

Jak przechowywać opony, by służyły długo?

Wbrew pozorom nie jest to tak trudne, że wymaga odpowiedniego magazynu, ale nie każdemu się uda w garażu lub w piwnicy.

Nawet podczas magazynowania opona się starzeje, tylko proces jest ograniczony do minimum, jeśli oponom zapewnione są najlepsze warunki – mówi Oskar Burzyński — Istotna jest odpowiednia temperatura, wilgotność, ułożenie opon, brak promieniowania UV — dodaje ekspert.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
KOMENTARZE
(28)
Tomas
4 tyg. temu
Guma to guma kumpel użył rocznej prezerwatywy i mu się narodziło chociaż tego nie chciał bo używał tej nieszczęsnej gumy
Pawel
4 tyg. temu
Opona trzyletnia to opona trzyletnia ,a nie nowa. Guma podlega starzeniu i parcieje nawet jak będzie przechowywana prawidłowo.Żywotność takiej"nowej opony " jest krótszy,czyli to żadna kalkulacja.
Yoggy
4 tyg. temu
Przejechałem na oponach ze średniej półki 77000 km. Kupiłem nowe Kleber.
JOCHNY WALKER
4 tyg. temu
To idiotyczne prawo dlaczego samochody nowe nie używane po trzech latach tracą minimum 50% wartości
FCKPTN
4 tyg. temu
Najnowsze opony, klasa premium i górna półka to totalny badziew. Po dwóch latach sparciala po bokach, popękała jak wysuszone błoto. Kiedyś opony były bardziej wytrzymałe i z lepszej jakości mieszanki. Teraz aby dwa sezony i kupić drugie. Konsumpcja.
Emigrowałem
4 tyg. temu
Ja tam zawsze nowe kupuje ,nawet chińskie, byle by były nowe od pewnego źródła .
Awe
4 tyg. temu
Widzę po komentarzach, że czytali tekst głównie właściciele zakładów wymiany opon lub sklepów z oponami. Oni by chcieli nam sprzedawać jak najczęściej nowe opony.
Wiesiek
4 tyg. temu
Zdarzało mi się widzieć parciejącą gumę na oponach 5-letnich i to klasy premium (np. Michelin). Nie zaryzykowałbym eksploatacji przez 10 lat, chyba że auto jeździłoby 5000 rocznie, a gumy miały jakąś ekstra mieszankę i nie dawały oznak starzenia, co wydaje się mocno wątpliwe w dzisiejszej rzeczywistości.
wp.pl
4 tyg. temu
Chyba zrobię referendum narodowe dla kierowców. Oczywiście że opona powinna max 5 lat być używana albo do przebiegu 60 tyś km. Pamiętajmy że większość opon w Polskich samochodach zmaga się z dziurami krawężnikami i silną dynamiką hamowania i przyspieszania. Opona a konkretnie kort ulega połamaniu i może spowodować np. poważny wypadek i to nie z winy kierowy, a głównie z powodu zniszczonych lub starych opon i kiepskiego zawieszenia.
DziczkuPL🇵🇱
4 tyg. temu
Wszyscy co celebrują 10 lat używania opony proponuje najpierw o betonowy murek główką uderzyć dla dla bezpieczeństwa innych... Opona momencie wyjścia z fabryki max do 5 lat życia ma. można wydłużyć jak jest cała do 6 lat życia ale to Max.. Obecnie opony mają taką mieszkankę ze po 3 latach juz jej efektywność spada i to na nie których oponach bardzo czuć.. I mówię o półce premium a nie średniej czy Eco... Ważne aby dbać o bieżnik jak spadnie do 3.5mm to wywalić oponę :) I nie żałować kasę na opony. Ja mam peugeot 307 18r juz i kupuje Michelin CC2 :) bo opona jest najważniejsza...
Huan Serwante...
4 tyg. temu
Oczywiście że ma znaczenie, jest to najważniejszy parametr opony nie zależnie od rozmiaru.
Fuk opo
4 tyg. temu
Najpierw zrobili krucjate przeciwko używanym, a teraz gdy Januszem szukają opon z wczoraj zrobił się problem ze sprzedażą
Henryk
miesiąc temu
Contymentale po 5 latach ,popękaĺy wzdłuż jakby ktoś nożem nacioł
mirek
miesiąc temu
Dzięki Morawieckiemu poprzez pozwolenie na pracę Ukraińcom ja i moi sąsiedzi zostaliśmy bezrobotnymi. Panie Premierze jak żyć? Czy musimy wyjeżdżać z ojczyzny za chlebem?
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić