Milena Górecka| 

Chroni komórki mózgowe, oddala widmo demencji. Naukowcy potwierdzają

12

Amerykańscy badacze opracowali dietę, która, jak wykazano, chroni zdrowie mózgu i zmniejsza ryzyko demencji. Czym charakteryzuje się dieta MIND?

Chroni komórki mózgowe, oddala widmo demencji. Naukowcy potwierdzają
Jakie produkty chronią mózg? (Licencjodawca, efired)

Czym jest dieta MIND?

Zdaniem ekspertów aż czterem na dziesięć przypadków demencji można zapobiec poprzez zmianę stylu życia: zdrowe odżywianie, odpowiednią ilość ruchu i dobrej jakości sen. Ten pierwszy element - zdrowe odżywianie - wzięli pod lupę naukowcy, którzy uznali, że najkorzystniejszą dietą antydemencyjną jest dieta MIND.

To jadłospis opracowany w 2015 roku przez badaczy z Rush University (Chicago), który jest połączeniem diety śródziemnomorskiej z dietą DASH. W diecie śródziemnomorskiej podkreśla się znaczenie produktów pełnoziarnistych, owoców i warzyw, ryb i roślin strączkowych, natomiast dieta DASH opiera się na zmniejszeniu spożycia soli.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Produkty, które zwiększają ryzyko rozwoju demencji

- Obie diety są poparte wieloma badaniami. Pomagają m.in. w utrzymaniu zdrowia serca i mogą przyczyniać się do polepszenia stanu psychicznego - tłumaczy Tracy Parker, dietetyczka z British Heart Foundation.

Stosowanie będącej ich połączeniem diety MIND skorelowane jest z jeszcze lepszymi efektami - również neurologicznymi.

Dieta MIND - badania

Doktor Martha Clare Morris wraz ze współpracownikami z Rush University Medical Center i Harvard Chan School of Public Health przez 9 lat obserwowała grupę ponad 1000 starszych osób dorosłych, które nie borykały się z demencją.

Opracowała ocenę diety MIND na podstawie żywności, która wydawała się chronić przed demencją i pogorszeniem funkcji poznawczych.

Osoby, które stosowały najwięcej elementów diety MIND charakteryzowały się najwolniejszym tempem pogorszenia funkcji poznawczych. Ich mózgi okazały się porównywalne do mózgów młodszych o siedem i pół roku.

Dieta MIND - produkty

Dieta MIND obejmuje codzienne spożywanie co najmniej trzech produktów pełnoziarnistych (np. owies, komosa ryżowa i brązowy ryż), co najmniej sześciu porcji zielonych warzyw liściastych, pięciu porcji orzechów, cztery porcje fasoli i dwie porcje owoców leśnych. Zaleca się co najmniej dwie porcje drobiu i jedną porcję ryb.

Unikać należy natomiast czerwonego mięsa, potraw smażonych i słodyczy. Dieta jest uboga w cholesterol.

Dlaczego dieta MIND działa?

Eksperci twierdzą, że zalecane produkty zawierają wysoki poziom przeciwutleniaczy pomagających chronić przed niektórymi uszkodzeniami komórek mózgowych, które są związane z demencją.

Jak twierdzi Towarzystwo Alzheimera, mogą także zwiększać poziom białek w mózgu, które chronią komórki mózgowe.

Przedstawiciele organizacji twierdzą, że mózgi osób chorych na Alzheimera mają wyższy poziom naturalnych przeciwutleniaczy, które uważa się za odpowiedzialne za usuwanie nadmiaru wolnych rodników. To sugeruje, że mózg próbuje walczyć ze szkodami. Naturalnym jest więc, że spożywanie dodatkowej ilości przeciwutleniaczy może mu w tym pomóc.

Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić