Anna Wajs-Wiejacka
Anna Wajs-Wiejacka|

Przełomowe odkrycie naukowców. Jest szansa na nowy lek

Metformina to lek stosowany w leczeniu chorych z cukrzycą typu 2. Od jakiegoś czasu wiadomo, że lek wpływa także na utratę masy ciała, choć naukowcy nie byli pewni, jak działa ten mechanizm. Badania pozwoliły im rozwikłać tę zagadkę. To daje nadzieję na stworzenie nowej generacji leków pozwalających walczyć m.in. z otyłością.

Przełomowe odkrycie naukowców. Jest szansa na nowy lek
Jest szansa na nowy lek na odchudzanie. (Pixabay)

Już jakiś czas temu naukowcom udało się dostrzec, że metformina prowadzi u przyjmujących ją osób do umiarkowanej utraty masy ciała. Naukowcy nie od razu wiedzieli, w jaki sposób działa ten konkretny mechanizm, jednak miesiące badań dały odpowiedź na to pytanie.

Okazuje się, że przyjmowanie metforminy pobudza w organizmie produkcję tej samej substancji, który wydziela się w dużych ilościach po wysiłku fizycznym. Mowa o cząsteczce "lac-phe", która została odkryta w 2022 roku przez badaczy ze Stanford Medicine.

Cząsteczka powstaje z połączenia mleczanu (wytwarzanego przez zmęczone mięśnie) i fenyloalaniny (aminokwas). Pojawia się w organizmie po dużym wysiłku, tłumiąc uczucie głodu. Okazuje się, że ta sama cząsteczka wytwarza się w organizmie osób przyjmujących metforminę, o czym mówią badania zamieszczone w magazynie "Nature Metabolism".