Natalia Bogucka

Archeolodzy odkryli szkielet nowego gatunku dinozaura

Podziel się:

W Brazylii wykopano kości nowo odkrytego gatunku dinozaura roślinożernego. Żył na Ziemi ponad 225 milionów lat temu.

Archeolodzy odkryli szkielet nowego gatunku dinozaura
(East News)

Archeolodzy odkryli trzy "zadziwiająco dobrze zachowane" szkielety. Dinozaury tego gatunku nie były duże. Ważyły ok. 100 kg i miały ok. 3 m długości i 0,5 m wysokości.

Nowy gatunek nazwano Macrocollum itaquii. Jego przedstawiciele byli dalekimi kuzynami zauropodów - największych zwierząt lądowych, jakie kiedykolwiek stąpały po ziemi. Macrocollumy żyły jednak wcześniej i w przeciwieństwie do zauropodów chodziły na dwóch nogach.

Eksperci twierdzą, że to niezwykle ważne odkrycie. Ze szkieletów odkrytych dinozaurów można wywnioskować, że zginęły w tym samym czasie, więc prawdopodobnie żyły w stadzie. Naukowcy są zaskoczeni, że dinozaury były istotami społecznymi już na tak wczesnym etapie ich ewolucji.

To daje nam niesamowity obraz tego, jak żyły te zwierzęta. Nigdy wcześniej czegoś takiego nie mieliśmy - powiedział "The Independent" biolog Rodrigo Muller z Federal University of Santa Maria.