Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Wróć na
oprac. WZI
|

Nie daj się oskubać w Black Friday. Każdy klient powinien to wiedzieć

5
Podziel się:

Szał przedświątecznych zakupów powoli się rozkręca. Przed nami m.in. Black Friday i Cyber Monday, czyli okres wyprzedaży i czyszczenia sklepowych magazynów. Warto przy okazji przypomnieć sobie o prawach, jakie ma każdy konsument. Również ten, który kupuje towar przeceniony, albo robi zakupy w internecie.

Nie daj się oskubać w Black Friday.  Każdy klient powinien to wiedzieć
Black Friday. Przypominamy o prawach konsumenta. (Photo by Sergei Bobylev\TASS via Getty Images) (GETTY, Sergei Bobylev/TASS, Sergei Bobylev)

Black Friday wypada w tym roku 26 listopada. W Polsce zniżki nie są tak duże jak np. w USA, za to promocje często trwają przez cały weekend, a niekiedy nawet tydzień. Już w poniedziałek 29 listopada przypada z kolei Cyber Monday, czyli dzień promocji na elektronikę.

Towary kupione na przecenie podlegają dokładnie takim samym prawom, jak inne. Możemy je zwrócić, czy reklamować, jeśli okażą się wadliwe.

Black Friday. Różne ceny na metkach

Przy okazji przecenowego szaleństwa często zdarza się, że cena towaru na metce nie zgadza się z ceną przy kasie. Często jest to wina pośpiechu, bo personel sklepu zwyczajnie nie nadąża ze zmienianiem cen na promocyjne. Zdarza się jednak, że jest to działanie celowe, które ma "skusić" do zakupów.

Zobacz także: Pracodawca dowie się, czy jesteś zaszczepiony. "To ułatwi funkcjonowanie na rynku"

Niezależnie od intencji sprzedawcy należy pamiętać, że w przypadku różnicy w cenie konsument ma prawo kupić towar po tej, która jest dla niego korzystniejsza.

Black Friday. Zwrot i reklamacja

Kupując w sklepie stacjonarnym należy pamiętać, że zwrot pełnowartościowego towaru nie jest prawem konsumenta i zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Warto więc dobrze przemyśleć zakupy.

Co innego reklamacja. Ta przysługuje klientowi zawsze, niezależnie od tego, czy towar był przeceniony. Jeśli kupiony przedmiot ma wadę, możemy go reklamować w ciągu dwóch lat od daty sprzedaży.

Jedyny wyjątek to towary, które zostały przecenione ze względu na wadę i konsument został o tym wyraźnie poinformowany.

Zakupy w internecie

Przedświąteczne zakupy to nie tylko bieganie po sklepach, ale i "polowanie" na promocje online. Warto pamiętać, że w przypadku zakupów internetowych konsumenci też mają swoje prawa.

Po pierwsze, zakupiony w internecie produkt można zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od doręczenia. Towar nie może mieć przy tym śladów użytkowania.

Przepisy nie dotyczą płyt, oprogramowania, gier, czy przedmiotów robionych na specjalne zamówienie, np. grawerowanej biżuterii.

Po drugie, zamówiony towar musi być dostarczony do klienta w odpowiednim czasie. Ujednolicone przepisy obowiązują na terenie całej Unii Europejskiej. Jeśli zamówienie nie zostanie dostarczone po upływie 30 dni roboczych, klient ma prawo odstąpić od umowy.

Otwieranie paczki przy kurierze

W większości przypadków konsumenci nie mają możliwości otwarcia i sprawdzenia przesyłki w obecności kuriera. Jest to usługa, za którą firmie kurierskiej należy dodatkowo zapłacić.

Wyjątek dotyczy jednak przesyłek, które przychodzą w uszkodzonym opakowaniu i mamy uzasadnione podejrzenie, że nasza paczka została zniszczona w transporcie. Wtedy razem z kurierem należy ją otworzyć, a następnie sporządzić protokół szkody, który będzie dla sprzedawcy podstawą do reklamacji.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(5)
cfaniaki
8 miesięcy temu
Przykładowy produkt 119zl przez cały rok w promocje napisali ze 149 na 119
AAAAA
8 miesięcy temu
Jak napisałem, że tylko dla idiotów, to właśnie taki typ wykasował wpis. Z tym pewnie zrobi to samo.
Katowice
8 miesięcy temu
Ja byłem w media markt w czasie tej ściemy zwanej Black friday kupiłem Pralkę, lodówkę express i ceny były mi znane na jakieś 2 miesiące przed zakupem towaru i Nie zapłaciłem mniej niż dwa miesiące wcześniej.To się pytam po husteczke ten dzień zakupów Ludzi pełno kolejki a ceny nie obniżone ani o grosz.Ja już na takie coś nie dam się nabrac
Hybr
8 miesięcy temu
ja po prostu planuję i sprawdzam. W tym godziny. Lepsza cena, setki złotych lepsza dostawa, rzadki nowy towar. Albo nie.
Jadzia
8 miesięcy temu
od miesiąca manipulują cenami, podnoszą je żeby udawać promocje.W tym czasie nigdy nie robi się zakupów....głupich zawsze znajdą
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić