Linie lotnicze masowo rezygnują z pracowników. "Co roku jest to samo"
Czeski przewoźnik Smartwings zapowiedział, że najpewniej zrezygnuje z większości kadry stewardów i stewardess pracującej w Polsce w sezonie zimowym. - Praca w tej branży nie jest łatwa. Zimą trudno o zarobek - mówi nam jedna ze stewardess, która latała dla kilku linii lotniczych.
Z informacji o2.pl wynika, że największe czeskie linie lotnicze przymierzają się do rezygnacji z dużej części załogi stewardess i stewardów. Pracownicy dostali już maile, w których przełożeni podziękowali "za współpracę w sezonie letnim" i wskazali, że "umowy tymczasowe zostaną zakończone".
Otrzymaliśmy informację, że firma nie będzie mogła przedłużyć nam umów "ze względów operacyjnych" w sezonie zimowym. Pożegnali się z ludźmi z Katowic i z Warszawy. Tłumaczą się, że nie mają odpowiedniej liczby umów handlowych - mówi nam rozgoryczona pracownica czeskiego przewoźnika.
Sztorm szalał na Bałtyku. Woda "zabrała" po kilkanaście metrów plaż
Inna stewardessa linii nie jest zdziwiona postępowaniem swojego pracodawcy. Takie postępowanie spotyka ją rokrocznie. Zimą kobieta szuka innej pracy.
Praca w tej branży nie jest łatwa. Zimą trudno o zarobek, lotów jest mało. Niektórzy w ogóle zostają bez pracy. To tzw. sezonowość. Co roku jest to samo. Zwalniają i zatrudniają. Dają umowy o pracę, ale nie przedłużają ich zgodnie z kodeksem. Powołują się na tzw. umowy sezonowe. To bzdura, bo przecież wykonują swoje obowiązki w trybie ciągłym, a linie funkcjonują cały rok - tłumaczy doświadczona stewardessa. Kobieta nie chce ujawnić swoich danych, bo co roku, latem wraca do latania w liniach Smartwings.
Skala ograniczenia zatrudnienia personelu pokładowego nie jest znana. Pracownicy mówią, że nowych umów o pracę nie dostanie duża część kadry. Ich zdaniem liczba zwolnionych w Smartwings może przekroczyć nawet 100. Pracownicy nie otrzymają żadnej odprawy. W praktyce zostaną bez środków do życia.
Co wiąże się z umową sezonową? Choć Kodeks Pracy tego nie precyzuje, według wyroku Sądu Najwyższego "pracownikiem sezonowym jest ten, kto pracuje przez określoną część roku, w związku z określoną porą roku i warunkami pogodowymi". Tego typu umów o pracę nie obowiązuje ciągłość (tj. konieczność podpisania na czas nieokreślony trzeciej umowy).
Tylko część kadry ma umowę na czas nieokreślony. To osoby, które są potrzebne, aby latać "na pusto", albo z małą liczbą pasażerów - wyjaśnia nam jeden ze stewardów firmy Smartwings.
Kontaktowaliśmy się z firmą Smartwings trzykrotnie. Zadaliśmy pytania dotyczące sposobu zatrudnienia kadry, skali sezonowych pracowników oraz szans na przywrócenie ich umów w sezonie letnim. Nie uzyskaliśmy odpowiedzi w momencie publikacji tekstu.
"Sezonowość" problemem branży. Część linii rezygnuje ze zjawiska
Wśród rozmawiających z nami stewardów i stewardess słyszymy, że kwestia sezonowości umów nie jest wyłącznie problemem linii Smartwings. Najczęściej spotykana jest w liniach zagranicznych. Przedstawiciele polskich linii lotniczych w rozmowie z o2.pl wskazują, że zjawisko sezonowości pracowników jest coraz rzadziej spotykane.
W związku z rozwojem floty w 2025 roku o kilka samolotów i dalszym planowanym zwiększeniu liczby maszyn przed kolejnym sezonem letnim, Enter Air prowadzi aktualnie rekrutację na około 200 załogantów (stewardess i stewardów). Zwykle jest to długotrwały proces, w związku z tym zwalnianie pracowników w zimie, żeby zatrudnić kolejnych przed latem nie miałoby racjonalnego wytłumaczenia w naszym przypadku - poinformowali o2.pl przedstawiciele firmy Enter Air.
Z sezonowości zatrudnienia zrezygnował też LOT. Firma przyznaje, że jeszcze kilka lat temu stosowano takie praktyki. Aktualny model biznesowy pozwolił jednak zniwelować zjawisko.
Polskie Linie Lotnicze LOT w ostatnich latach zniwelowały zjawisko sezonowości, rozwijając program połączeń czarterowych. Dzięki temu liczba personelu pokładowego latającego w PLL LOT nie ulega zmianom w zależności od sezonu - wskazują przedstawiciele biura prasowego PLL LOT w odpowiedzi na pytania o2.pl dot. sezonowości.
Marcin Lewicki, dziennikarz o2.pl