Polacy coraz chętniej pozywają banki. W grze miliardowe kwoty

Jak wynika z danych przekazanych przez "Dziennik Gazeta Prawna", Polacy coraz częściej decydują się na pozwy przeciwko instytucjom finansowym. Spory prawne toczone przez klientów i banki opiewają na kwotę ponad 22 mld złotych, co jest kwotą rekordową. O co Polacy sądzą się z bankami?

Bank; banki; pieniądze; bankowośćW sądach pojawiła się rekordowa liczba pozwów wystosowanych przeciwko bankom.
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Antonio

Polacy coraz częściej decydują się walkę prawną z instytucjami finansowymi. Pozwy dotyczą różnorodnych kwestii związanych z pieniędzmi, a gra idzie o niebagatelne kwoty, idące w miliardy złotych.

Jak wynika z danych przytoczonych przez "Dziennik Gazeta Prawna", skala pozwów ze strony klientów instytucji finansowych jest coraz większa. Tylko w 2023 r. do sądów trafiło ponad 100 tysięcy spraw, które są skierowane przeciwko bankom oraz podobnym jednostkom.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

08.05 Program Money.pl | Usamodzielnienie się młodych osób coraz trudniejsze. Co proponują partie przed wyborami?

Miliardy złotych z kredytów na wokandzie

To oznacza wzrost o 1/4 w porównaniu do roku poprzedniego. Jeszcze większe wrażenie robi natomiast kwota roszczeń wysuwanych przez klientów. Opiewa ona na aż 24 mld złotych, z czego 22 mld złotych to kwota wynikająca z pozwów przeciwko bankom. Znakomita większość sporów prawnych dotyczy walutowych kredytów hipotecznych.

Konsumenci coraz chętniej korzystają także z możliwości składania reklamacji na działania banków. Jak wynika z danych przedstawionych przez rzecznika finansowego, w ubiegłym roku klienci tych instytucji złożyli 2,2 mln zażaleń, co także stanowi wzrost względem poprzednich lat.

Jak się jednak ukazuje, wiele reklamacji nie jest jednak uznawanych przez banki. O ile w bankach pozytywnego rozpatrzenia doczekało się więcej, niż połowa skarg, tak w przypadku ubezpieczycieli ten odsetek spada do mniej niż 1/3.

Jak twierdzi zastępca rzecznika finansowego, Ziemowit Bagłajewski, sytuacja zmienia się na korzyść klientów. Jednocześnie twierdzi on, że w kwestii kontaktów z klientami jest jeszcze sporo do zrobienia.

Zeszły rok pokazuje, że podmioty rynku finansowego coraz bardziej empatycznie podchodzą do klientów i powoli odrabiają lekcję domową z poprzednich lat. Ale pozostało jeszcze dużo do zrobienia, by rynek uczynić bardziej przyjaznym dla klientów - twierdzi Bagłajewski.
Źródło artykułu: o2pl
Wybrane dla Ciebie
Wyniki Lotto 22.12.2025 – losowania Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Wyniki Lotto 22.12.2025 – losowania Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Dobra wiadomość dla pasażerów. PKP szykuje zmiany na święta
Dobra wiadomość dla pasażerów. PKP szykuje zmiany na święta
Niepewna przyszłość Neymara. Wszystko przez operację kolana
Niepewna przyszłość Neymara. Wszystko przez operację kolana
Wozili ludzi na aplikację, sprawdziła ich policja. Oto wyniki kontroli
Wozili ludzi na aplikację, sprawdziła ich policja. Oto wyniki kontroli
Osiem województw zagrożonych. IMGW ostrzega
Osiem województw zagrożonych. IMGW ostrzega
Mieli zagrać mecz w Australii. Z tego powodu musieli go odwołać
Mieli zagrać mecz w Australii. Z tego powodu musieli go odwołać
Puchar Świata. Norweg triumfuje w slalomie
Puchar Świata. Norweg triumfuje w slalomie
Znieważyli starszą kobietę w autobusie. Jej syn wziął sprawy w swoje ręce
Znieważyli starszą kobietę w autobusie. Jej syn wziął sprawy w swoje ręce
Zacznie się od stycznia. Studio Lotto wprowadza zmiany
Zacznie się od stycznia. Studio Lotto wprowadza zmiany
Dają świąteczny bonus. Tak w USA zachęcają do deportacji
Dają świąteczny bonus. Tak w USA zachęcają do deportacji
Putin w błędzie? Fałszywe raporty docierają na Kreml
Putin w błędzie? Fałszywe raporty docierają na Kreml
Kościół ma powód do wstydu . Papież mówi o księżach
Kościół ma powód do wstydu . Papież mówi o księżach