aktualizacja 

25 lat temu zakończono produkcję Fiata 125p. Te wersje pamięta niewielu

10
1/8

Początek w 1967 roku

Początek w 1967 roku
(OtiS78/Wikipedia CC BY-SA 4.0)
0
0
2/8

Jeszcze przed 125p

0
0

Ten pomysł jednak odrzucono. Skorzystanie z czyjejś licencji dawało bowiem możliwość m.in. pozyskania nowych technologii produkcji. Na samym końcu negocjacji brano już pod uwagę tylko Renault i Fiata. Oferta tego pierwszego została jednak odrzucona przez niekorzystne warunki umowy. Tak oto w 1965 roku (wtedy podpisano ostateczne porozumienie) rozpoczęła się era Fiata 125p – auta, które było później wykorzystywane przez całe rodziny, lekarzy, rajdowców czy taksówkarzy. Warto zobaczyć, czym jeszcze był lub mógł być nasz 125p.

3/8

Fiat 125p Kabriolet

0
0

Nie do końca wiadomo, jak wyglądał tył tego auta - brakuje zdjęć. Według niektórych źródeł z tyłu zamontowano lampy od Łady 2101. Montaż składanego dachu sprawił, że tylną kanapę trzeba było przesunąć do przodu. Z racji tego, że miał być to jedynie egzemplarz pokazowy, nie wprowadzono w jego przypadku żadnych większych zmian.

4/8

Fiat 125p Jamnik

0
0

Auto było używane głównie w celach reprezentacyjnych. To właśnie nim sekretarz Edward Gierek przyjechał na otwarcie Trasy Łazienkowskiej w 1974 roku. Podczas wizyty Jana Pawła II w Krakowie w 1979 służył natomiast jako Papa Mobile. Później z Jamnika korzystały też biura podróży Wisła i Syrena podczas zwiedzania Warszawy.

5/8

FSO Ogar

0
0

Rozwój samochodu został jednak wstrzymany – skończyło się na prototypie, który przejechał podobno ok. 70 tys. km. Nadwozie Ogara było wykonane z laminatu, a pod maską siedział silnik 1.5 OHV o mocy 82 KM. Uwagę zwracają też masywne zderzaki oraz lampy obrysowe. Wszystko przez amerykańskie przepisy, według których był projektowany. Obecnie istnieje tylko jeden prototyp Ogara. Fanom dwóch kółek nazwa tego auta może się kojarzyć z motorowerem, który także nosił nazwę Ogar.

6/8

Fiat 125p Diesel

0
0

Jednostką napędową w tym przypadku był motor pochodzący od Volkswagena. Miał pojemność 1600, czyli większą o 100 ccm od wersji benzynowej "dużego fiata". Niestety, moc była niższa i wynosiła 40 kW (54 KM). Dużym minusem okazało się włożenie tej samej skrzyni biegów, co w przypadku odmiany benzynowej. Przez to auto rozpędzało się do 100 km/h w 21 s. Było to o 4 s wolniej od wersji benzynowej 1500. Według testu Motoru z tamtego okresu, 125p z dieslem pod maską spalał w trasie średnio 5,8 l/100 km, a w mieście ok. 7,5 l/100 km. Zużycie na poziomie współczesnych aut, tylko te osiągi…

7/8

Fiat 125p Coupe

0
0

Pod maską znalazł się nieco podrasowany silnik 1500 – po modyfikacjach miał 90 KM. Prędkość maksymalna odmiany Coupe wynosiła ok. 170 km/h. Podobnie jak większość prototypów, również ten nie trafił do produkcji. Do dzisiaj zachował się tylko jeden egzemplarz 125p Coupe.

8/8

FSO 1100 Coupe

0
0

Tak naprawdę taką prezencję zawdzięczamy raczej zafascynowaniu Zbigniewa Wattsona włoską szkołą stylizacji aut. W momencie projektowania panowała tam właśnie moda na ostre krawędzie i klinowaty kształt nadwozia. Mimo że projekt wyglądał bardzo obiecująco, nie trafił do produkcji. Podobno zadecydowały o tym marne osiągi – prędkość maksymalna wynosiła zaledwie 140 km/h.

Teraz serce internetu w jednej aplikacji. Bądź na bieżąco i pobierz w Google Play albo App Store.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić