17-letni uczeń stracił 3600 złotych. Chciał sprzedać książki
Kolejny przypadek internetowego oszustwa. Tym razem ofiarą padł 17-letni uczeń z Kolna, który próbował sprzedać szkolne podręczniki za pośrednictwem portalu ogłoszeniowego. Zamiast zyskać, stracił aż 3600 złotych, dając się podejść sprytnemu oszustowi.
17-letni uczeń z Kolna (woj. podlaskie) chciał sprzedać szkolne podręczniki przez portal ogłoszeniowy. Po wystawieniu oferty szybko skontaktowała się z nim osoba zainteresowana zakupem. Po ustaleniu szczegółów transakcji, otrzymał wiadomość z linkiem do potwierdzenia sprzedaży.
Po kliknięciu w link, do 17-latka zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku. Oszust poinformował, że konieczne jest zalogowanie się do bankowości elektronicznej, aby zwrócić omyłkowo przelaną kwotę 900 złotych.
Nastolatek, nieświadomy zagrożenia, wygenerował kody dostępu i BLIK, które przekazał rozmówcy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pod Tatrami sypią się mandaty. "Jest z tym problem"
Po chwili jego aplikacja bankowa została zablokowana. Zaniepokojony, skontaktował się z infolinią banku, gdzie dowiedział się, że padł ofiarą oszustwa i stracił 3600 złotych.
Apel policji
Policja z Kolna przypomina o konieczności zachowania ostrożności przy transakcjach internetowych. Oszuści często stosują podobne metody, dlatego ważne jest, aby zawsze weryfikować otrzymane wiadomości i nie podawać danych dostępowych do konta.
Aby nie paść ofiarą tego typu przestępstwa, kluczowe jest zachowanie ostrożności i zdrowego rozsądku. Nigdy nie należy przekazywać kodu BLIK bez uprzedniego, osobistego potwierdzenia tożsamości osoby proszącej o pomoc – najlepiej zadzwonić do niej lub wysłać wiadomość głosową.
Niezbędne jest również zabezpieczenie własnych kont w mediach społecznościowych, np. przez stosowanie dwuskładnikowego uwierzytelniania oraz silnych, unikalnych haseł. Równie ważne jest zachowanie czujności przy zatwierdzaniu operacji bankowych - każda transakcja powinna być świadoma i przemyślana, a jakiekolwiek podejrzenia powinny skłonić do jej przerwania.