Będzie strefa czystego transportu w Krakowie? We wtorek zapadnie decyzja
Wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar ogłosi we wtorek 22 lipca decyzję dotyczącą Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Może unieważnić uchwałę w całości lub częściowo, zaskarżyć ją do sądu albo też stwierdzić, że jest ona zgodna z prawem — choć ostatnia z opcji jest najmniej prawdopodobna.
Najważniejsze informacje
- Wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar ogłosi decyzję dotyczącą Strefy Czystego Transportu (SCT) w Krakowie.
- Uchwała o SCT zakłada ograniczenia dla pojazdów niespełniających norm emisji spalin.
- Decyzja może wpłynąć na mieszkańców Krakowa i okolicznych gmin.
Wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar ma ogłosić decyzję, która zadecyduje o przyszłości Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Uchwała, przyjęta przez radnych miasta, wprowadza ograniczenia dla pojazdów niespełniających norm emisji spalin.
Decyzja wojewody może obejmować unieważnienie uchwały, zaskarżenie jej do sądu lub uznanie jej za zgodną z prawem. Klęczar wyraził wątpliwości dotyczące nierównego traktowania mieszkańców Krakowa i okolicznych gmin. Z dotychczasowych zapowiedzi wojewody wynika, że rozważa unieważnienie uchwały lub skorzystanie z możliwości zaskarżenia jej do sądu.
Uchwała, która weszła w życie 26 czerwca, zakłada, że od 2026 r. do SCT wjadą tylko pojazdy spełniające określone normy emisji. Kierowcy spoza Krakowa będą musieli płacić za wjazd, jeśli ich pojazdy nie spełniają wymagań, podczas gdy mieszkańcy Krakowa niezależnie od tego, czy ich pojazdy spełniają te kryteria, czy też nie, będą z tych opłat zwolnieni. Wystarczy, że ich samochody były zakupione przed wejściem w życie ustawy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wasze zdrowie - odc. 2. Jak smog wpływa na organizm?
Reakcje mieszkańców i władz
Władze Krakowa podkreślają, że SCT ma poparcie mieszkańców. Ci mieli wyrazić je w trakcie badania przeprowadzonego na terenie miasta. Głównym celem wprowadzenia ograniczenia jest zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza, które negatywnie wpływa na zdrowie mieszkańców. Jednak gminy sąsiadujące z Krakowem protestują przeciwko wprowadzeniu opłat za wjazd.
Jeśli wojewoda unieważni uchwałę, może to opóźnić wprowadzenie SCT. W przeciwnym razie, od 2026 r. kierowcy będą musieli dostosować się do nowych przepisów, co może wpłynąć na jakość powietrza w Krakowie.