Cios dla Polaków. Ryanair tnie połączenia do popularnego kraju
Ryanair planuje zmniejszyć liczbę miejsc na hiszpańskich lotniskach regionalnych o prawie milion z powodu wzrostu opłat lotniskowych. Polacy chętnie korzystali z usług tego przewoźnika, lecąc między innymi na Majorkę, do Barcelony czy Madrytu.
Ryanair, największa linia lotnicza w Europie i Hiszpanii, ogłosiła drastyczne cięcia w liczbie miejsc na hiszpańskich lotniskach regionalnych. Decyzja ta jest odpowiedzią na podwyżkę opłat lotniskowych przez hiszpańskiego operatora Aena o 6,62 proc. na przyszły rok.
Pod koniec ubiegłego miesiąca Ryanair skrytykował decyzję Aena o podniesieniu opłat do najwyższego poziomu od ponad dekady, mimo rekordowej liczby pasażerów i zysków.
Nagrał go i wysłał na policję. Teraz każdy zobaczy, co zrobił kierowca
Linia lotnicza zaapelowała do hiszpańskiego regulatora CNMC o odrzucenie tej ich zdaniem "nadmiernej i nieuzasadnionej" podwyżki przed finalizacją rozkładu na zimę 2025/26.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jeśli Aena będzie kontynuować podnoszenie już niekonkurencyjnych opłat, Ryanair nie będzie miał wyboru, jak tylko drastycznie zmniejszyć liczbę miejsc i tras do regionalnej Hiszpanii - ostrzegł Eddie Wilson, CEO Ryanair, w rozmowie z Europa Press.
Jak podkreśla majorcadailybulletin.com, ryanair zdecydował się na redukcję prawie miliona miejsc w odpowiedzi na wzrost opłat. Wilson podkreślił, że decyzja ta wynika z "obojętności" hiszpańskiego rządu, który pozwala na "pogarszanie się i niedostateczne wykorzystanie" regionalnej infrastruktury.
Inwestujemy tam, gdzie możemy uzyskać zwrot - dodał Wilson.
Z decyzji przewoźnika zasmuceni będą Polacy, bowiem rok 2024 potwierdził dominującą pozycję Hiszpanii wśród polskich podróżnych Ryanaira. Hiszpańskie kierunki wypoczynkowe, w tym Majorka, Barcelona, Alicante, Malaga i Walencja, a także Wyspy Kanaryjskie - zostały wybrane przez 26 procent wakacyjnych pasażerów z Polski.
Szczególnie ucierpi tutaj Majorka, bowiem Ryanair jako jedyny w Polsce ma bezpośrednie loty na tą popularną wyspę.
Ryanair naciska na reformę zarządzania Aena, która jest w 51 proc. własnością państwa, oraz na poprawę konkurencyjności lotnisk regionalnych, które według linii są "prawie 70 proc. puste z powodu nieudanej struktury taryfowej".
Przyszłość lotnisk regionalnych w Hiszpanii
Podwyżka opłat do 11,03 euro za pasażera, planowana do 2026 r., jest według Ryanair "nieuzasadniona i szkodliwa". Wilson zapowiedział, że w przyszłym tygodniu ogłosi szczegóły dotyczące cięć miejsc na hiszpańskich lotniskach regionalnych na lato przyszłego roku.
Jeśli lotniska są puste, to znaczy, że cena jest nieodpowiednia. To takie proste - stwierdził Wilson.