o2-logo
  • Quizy
ESO

Ludzki mózg. Zaskakujące wnioski naukowców badających wszechświat

Podziel się

Wszechświat jest niesamowicie podobny do ludzkiego mózgu. Nowe badanie przeprowadzone przez włoskich naukowców wykazało, że sieci neuronowe w mózgu mają podobną strukturę do sposobu, w jaki zbudowany jest Wszechświat.

Ludzki mózg. Zaskakujące wnioski naukowców badających wszechświat
Zdjęcie ilustracyjne. (Getty Images)
bDKtRoHV

Astrofizyk z Uniwersytetu Bolońskiego Franco Vazza i neurochirurg z Uniwersytetu w Weronie Alberto Feletti przeprowadzili badanie, w którym sprawdzili podobieństwa między dwoma najbardziej wymagającymi i złożonymi systemami w przyrodzie: kosmiczną siecią galaktyk oraz sieć komórek neuronowych w ludzkim mózgu. Wyniki badania zostały opublikowane w czasopiśmie Frontiers of Physics.

Badanie wykazało, że ludzki mózg działa dzięki swojej szerokiej sieci neuronowej, która zawiera około 69 miliardów neuronów. Z drugiej strony Wszechświat składa się z kosmicznej sieci co najmniej 100 miliardów galaktyk. W obu przypadkach galaktyki i neurony stanowią około 30 proc. faktycznej masy mózgu i Wszechświata.

W obu systemach galaktyki i neurony układają się w długie włókna lub węzły między nimi. Wreszcie, w obu systemach 70 proc. rozkładu masy lub energii składa się z komponentów odgrywających pozornie bierną rolę - wody w mózgu i ciemnej energii w obserwowalnym Wszechświecie.

bDKtRoHX

Wychodząc od wspólnych cech obu systemów, badacze porównali symulację sieci galaktyk z odcinkami kory mózgowej i móżdżku. Celem było obserwowanie, jak fluktuacje materii rozpraszają się w tak różnych skalach.

Nasza analiza wykazała, że ​​rozkład fluktuacji w sieci neuronowej móżdżku w skali od 1 mikrometra do 0,1 milimetra podąża za tym samym postępem rozkładu materii w kosmicznej sieci, ale oczywiście na większą skalę, sięgającą od 5 od miliona do 500 milionów lat świetlnych - tłumaczą naukowcy.

Badacze przyjrzeli się również, w jaki sposób łączą się odpowiednie sieci neuronów i galaktyk.

bDKtRoId
Po raz kolejny parametry strukturalne wykazały nieoczekiwane poziomy zgodności. Prawdopodobnie łączność w obu sieciach ewoluuje zgodnie z podobnymi zasadami fizycznymi, pomimo uderzającej i oczywistej różnicy między siłami fizycznymi regulującymi galaktyki i neurony- tłumaczy Feletti.
Te dwie złożone sieci wykazują więcej podobieństw niż te wspólne między kosmiczną siecią a galaktyką lub siecią neuronową i wnętrzem ciała neuronowego - twierdzą włoscy naukowcy.

Uczeni z Włoch mają nadzieję, że ich odkrycie pomoże naukowcom zajmującym się kosmologią i neurochirurgią na lepsze zrozumienie kierowanej dynamiki leżącej u podstaw ewolucji i przyszłości tych dwóch systemów.

bDKtRoIe