Matematyka w szkole zniechęca dziewczynki? Są najnowsze dane
Nowe badania wskazują, że szkoła może zniechęcać dziewczynki do matematyki. Różnice w osiągnięciach pojawiają się już po kilku miesiącach nauki.
Najważniejsze informacje
- Badania przeprowadzone we Francji na 2,6 mln uczniów.
- Różnice w osiągnięciach pojawiają się po czterech miesiącach.
- Stereotypy i metody nauczania wpływają na wyniki dziewczynek.
Naukowcy od dawna podkreślają, że dziewczynki i chłopcy mają podobne zdolności matematyczne. Jednak już na początku edukacji szkolnej pojawiają się różnice w osiągnięciach.
Czym właściwie jest wolność słowa? Czy potrzebne nam są regulacje?
Jak czytamy w national-geographic, badania przeprowadzone we Francji na grupie ponad 2,6 mln uczniów pokazują, że różnice te stają się widoczne już po czterech miesiącach nauki.
Zaskakujące jest, że to nie wiek, a czas spędzony w szkole wpływa na pogłębianie się różnic. System edukacji, który często faworyzuje szybkie odpowiedzi i rywalizację, może zniechęcać dziewczynki. Często słyszą one, że matematyka to domena chłopców, co wpływa na ich pewność siebie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W zachodniej kulturze pokutuje mit, że matematyka wymaga "geniuszu". Dziewczynki często słyszą, że ich sukcesy to wynik ciężkiej pracy, a nie wrodzonych zdolności. To przekonanie może wpływać na ich wybory edukacyjne i zawodowe w przyszłości.
W Polsce coraz częściej podejmuje się działania mające na celu przełamanie stereotypów. Kampanie takie jak „Dziewczyny na politechniki” próbują zachęcać kobiety do wybierania kierunków STEM. Jednak zmiana postaw to proces długotrwały i wymaga działań już na wczesnym etapie edukacji.
Matematyka w szkole zniechęca dziewczynki?
Aby zmienić sytuację, konieczne jest wprowadzenie zmian w systemie edukacji. Nauczyciele powinni zwracać uwagę na indywidualne potrzeby uczniów i promować zrozumienie oraz logiczne myślenie, a nie tylko szybkie odpowiedzi. Tylko w ten sposób można zniwelować różnice i zachęcić dziewczynki do nauki matematyki.