Zdjęcie satelitarne NASA. Niepokój na Pacyfiku

Naukowcy pokazali, co dzieje się na Pacyfiku. Ostrzegają, że podwodny wulkan Kavachi, który znajduje się u południowo-zachodnich wybrzeży Wysp Salomona, gdzie żyją rekiny młoty, wszedł w aktywną fazę erupcji. NASA opublikowała niepokojące zdjęcia.

Zdjęcie satelitarne NASA. Niepokój na Pacyfiku
Wulkan Kavachi na południowo-zachodnim Pacyfiku Wysp Salomona (NASA)

Wulkan Kavachi na Wyspach Salomona to jeden z najbardziej aktywnych wulkanów podwodnych na Pacyfiku. Według naukowców wulkan wszedł w fazę erupcji w październiku 2021 roku, a dane satelitarne wykazały odbarwioną wodę wokół Kavachi przez kilka dni w kwietniu i maju 2022 roku.

Badania podwodnego wulkanu Kavachi rozpoczęły się w 2015 roku. Wulkan miał ostatnio przerwę w aktywności, co umożliwiło eksplorację wnętrza aktywnego krateru.

W ekstremalnych warunkach kwaśnej wody zawierającej wysoki poziom siarki na szczycie aktywnego wulkanu naukowcy znaleźli więcej życia, niż się spodziewali. Oprócz gatunków drobnoustrojów, które żywią się siarką, odkryli dwa gatunki rekina żyjące w kraterze wulkanu. Wyniki badań naukowcy opisali w artykule Oceanography z 2016 r. "Exploring the Sharkcano".

Zespół naukowców nazwał wulkan "Sharkcano", biorąc pod uwagę dużą liczbę rekinów, które najwyraźniej szczęśliwie żyją w gorących, kwaśnych wodach.

"Dwa gatunki rekinów, rekin młot i żarłacz jedwabisty wielokrotnie zbliżały się do kamery z przynętą w agresywny sposób"- informowali naukowcy.

Zdjęcia satelitarne z NASA wykonane 14 maja br. pokazują smugę odbarwionej wody emitowaną z podwodnego wulkanu, który leży około 24 km na południe wyspy Vangunu. Wcześniejsze badania wykazały, że takie smugi przegrzanej, kwaśnej wody zwykle zawierają cząstki stałe, fragmenty skał wulkanicznych i siarkę.

Ostatnie duże erupcje tego wulkanu miały miejsce w 2014 i 2007 roku. Mieszkańcy pobliskich zamieszkanych wysp podczas wybuchów często zgłaszają widoczną parę i popiół.