Nauczyciele zadowoleni ze swojej pracy? Badanie ujawnia
Polscy nauczyciele cenią swoją pracę i uważają ją za ważną. Jednocześnie nauczyciele czują się obciążeni zarówno relacjami z rodzicami, jak i odpowiedzialnością za efekty nauczania oraz dobro uczniów. Mają poczucie, że ich praca nie jest wystarczająco doceniana — wynika z badania TALIS 2024.
Najważniejsze informacje
- Zadowolenie z pracy: 88 proc. nauczycieli w Polsce jest zadowolonych z wykonywanego zawodu.
- Wyzwania zawodowe: Nauczyciele odczuwają presję związaną z odpowiedzialnością za uczniów i relacjami z rodzicami.
- Niedocenienie: Tylko 10 proc. nauczycieli uważa, że ich zawód jest ceniony przez społeczeństwo.
Polscy nauczyciele, jak wynika z badania TALIS 2024, są zadowoleni z pracy, ale jednocześnie czują się przytłoczeni odpowiedzialnością. Aż 88 proc. z nich deklaruje satysfakcję z wykonywanego zawodu, jednak wielu z nich zmaga się z presją wynikającą z relacji z rodzicami i odpowiedzialności za wyniki uczniów.
Czym właściwie jest wolność słowa? Czy potrzebne nam są regulacje?
Pomimo wysokiego poziomu zadowolenia, tylko 10 proc. nauczycieli uważa, że ich zawód jest doceniany przez społeczeństwo (średnia dla UE wynosi 15 proc., a we wszystkich badanych krajach 35 proc.). Dodatkowo zaledwie 20 proc. jest zadowolonych z wynagrodzenia, co wskazuje na potrzebę zmian w tym zakresie.
Relacje z rodzicami są jednym z głównych źródeł stresu dla nauczycieli. 47 proc. z nich odczuwa brak uznania ze strony rodziców, co wpływa na ich codzienną pracę. Rozwiązywanie problemów zgłaszanych przez rodziców jest drugim najczęściej wskazywanym przez polskich nauczycieli źródłem ich stresu zawodowego. W dużych miastach problem ten jest bardziej odczuwalny niż w mniejszych miejscowościach.
Autonomia i wpływ na edukację
Nauczyciele w Polsce cieszą się dużą autonomią w przygotowywaniu lekcji. 95 proc. z nich ma swobodę w wyborze metod nauczania. Jednak tylko 9 proc. czuje, że ma wpływ na politykę edukacyjną, co może ograniczać ich zaangażowanie w szersze zmiany.
Polska kadra nauczycielska jest jedną z najstarszych w Europie. Średni wiek nauczyciela to 48 lat, a aż 45 proc. z nich ma ponad 50 lat. To wyzwanie dla systemu edukacji, który musi przyciągać młodsze pokolenia do zawodu.
TALIS (Teaching and Learning International Survey) to globalne badanie prowadzone z inicjatywy i pod nadzorem OECD. W TALIS udział wzięli nauczyciele i dyrektorzy klas V–VIII szkół podstawowych. W Polsce w badaniu wzięło udział 3783 nauczycieli z 279 szkół. Zostało ono przeprowadzone między 1 a 19 marca 2024 r. i jak zaznacza Instytut Badań Edukacyjnych — Państwowy Instytut Badawczy oddaje opinie i nastroje kadry nauczycielskiej z tego okresu.