Naukowcy użyli "genetycznych nożyczek". Eksperyment wymknął się spod kontroli

Wynik doświadczenia przeprowadzonego przez Georgia State University zaskoczył nawet naukowców. Badacze eksperymentowali z genami gryzoni, co nieoczekiwanie doprowadziło do stworzenia... hiperagresywnych chomików.

Naukowcy użyli "genetycznych nożyczek". Eksperyment wymknął się spod kontroli
Chomiki stały się zaskakująco agresywne (GSU)

Badania przeprowadzone w ostatnim czasie na Georgia State University (GSU) miały na celu poznanie mechanizmów biologicznych odpowiedzialnych za zachowania społeczne ssaków. Naukowcy wykorzystali do testów chomiki syryjskie i CRISPR-Cas9 - rewolucyjną technologię "genetycznych nożyczek", pozwalająca na manipulacje genomem.

Za pomocą tej technologii badacze wyeliminowali u gryzoni receptor wazopresyny - hormonu związanego ze zwiększoną agresją. Spodziewali się, że spowoduje to zmianę ich zachowania, czyniąc je bardziej pokojowymi i wzmacniając komunikację między zwierzętami. Rezultat był jednak zupełnie inny.

Naukowcy byli w szoku

Chomiki pozbawione receptora w rzeczywistości stały się dzikie i skore do walki. Jak wynika z raportu badawczego opublikowanego w "Proceedings of the National Academy of Sciences", wykazywały "wysoki poziom agresji" w stosunku do chomików tej samej płci, w porównaniu z ich odpowiednikami z nienaruszonymi receptorami.

Naukowcy podzielili się w sieci nagraniami i zdjęciami, na których widać chomiki zachowujące się zupełnie inaczej, niż znane nam dotąd urocze, puchate maluszki. Gryzonie rzucały się na siebie ze wściekłością, goniły się po klatkach, walczyły ze sobą i gryzły się nawzajem.

Byliśmy naprawdę zaskoczeni wynikami. Spodziewaliśmy się, że jeśli wyeliminujemy aktywność wazopresyny, zmniejszymy zarówno agresję, jak i komunikację społeczną. Ale stało się odwrotnie - przekazał w oświadczeniu uniwersytetu główny autor badania, prof. H. Elliott Albers.

Zaskakujące wnioski z badania podważyły dotychczasowe rozumienie przez naukowców związku między biologią a zachowaniem.

Odkrycia sprzeczne z intuicją pokazują, że naukowcy nie rozumieją tego systemu tak dobrze, jak myśleli, że rozumieją - dodał naukowiec.

Naukowiec wyjaśnił, że lepsze zrozumienie roli wazopresyny w zachowaniach społecznych jest niezbędne, aby pomóc naukowcom opracować nowe strategie leczenia zaburzeń psychicznych u ludzi, od autyzmu po depresję. Badacze zamierzają dalej zgłębiać ten temat.