Z danych Niemieckiego Powszechnego Stowarzyszenia Samochodowego (ADAC) wynika, że koszt zdobycia prawa jazdy to dziś nawet 3 500 euro (blisko 15 tys. zł), a w niektórych przypadkach nawet więcej. Dla wielu młodych ludzi oznacza to konieczność rezygnacji z kursu lub zaciągnięcie długów.
Przeczytaj też: Biedronka szuka pracowników. Nawet 6072 zł na start
W Niemczech jazda samochodem jest nadal przywilejem. Bardzo niewielu jest takich, którzy mają nieograniczone środki, aby móc zapłacić za naukę jazdy – mówi Varsa Ier, studentka z Indii, w rozmowie z serwisem Deutsche Welle.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Utknęła mu moneta na myjni. Wpadł w furię i wszystko się nagrało
Polska alternatywą dla zdesperowanych
W Polsce koszt kursu prawa jazdy to średnio 600–900 euro (2500–3800 zł) - znacznie mniej niż u naszych zachodnich sąsiadów. Do tego krótsze godziny szkoleniowe i bardziej przystępne zasady egzaminacyjne przyciągają uwagę młodych Niemców.
Według badania, które przytacza Deutsche Welle, Polacy oferują bardziej "przyziemne" podejście do szkolenia kierowców. Warszawa, Kraków czy przygraniczne miasta mogą wkrótce stać się ośrodkami dla "prawojazdowej turystyki".
Nie tak szybko – są warunki
Mimo rosnącego zainteresowania, zdobycie prawa jazdy w Polsce nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Aby było ono legalnie uznane w Niemczech, kandydat musi mieszkać w Polsce przynajmniej przez 185 dni.
Wielu zapomina, że dla czegoś takiego ktoś musiałby mieszkać w kraju dłużej niż pół roku. Do tego dochodzą koszty zakwaterowania i podróży – wyjaśnia rzeczniczka ADAC, Katarina Louka.
Reforma czy "emigracja za prawkiem"?
Florian Miller z CDU apeluje o modernizację systemu kształcenia kierowców w Niemczech. Według niego, nauka jazdy powinna być nie tylko tańsza, ale również lepiej dostosowana do dzisiejszych warunków drogowych.
Samochód pozostaje środkiem transportu numer jeden w Niemczech i dla wielu obywateli konieczne jest uzyskanie prawa jazdy – mówi Miller w rozmowie z Deutsche Welle.
Symulatory, które nie rozwiązują wszystkiego
Jednym z proponowanych rozwiązań jest wprowadzenie symulatorów jazdy, które mogłyby obniżyć koszty i skrócić czas szkolenia. Ale eksperci pozostają sceptyczni.
Symulatory nigdy nie są w stanie zastąpić szkolenia w rzeczywistych warunkach drogowych, zwłaszcza podczas jazdy po autostradach lub w nocy – mówi Kurt Bartels, szef Stowarzyszenia Instruktorów z Nadrenii Północnej.
Rekordowe liczby niezdanych egzaminów
Aktualne statystyki nie pozostawiają złudzeń – co druga osoba nie zdaje egzaminu teoretycznego, a ponad jedna trzecia odpada na egzaminie praktycznym. To dodatkowo podnosi koszty – każda kolejna próba to nowe opłaty i więcej godzin za kierownicą.
To, co naprawdę sprawia, że prawo jazdy jest drogie, to zwiększona liczba godzin jazdy – wyjaśnia Bartels.
Czy Polskę czeka boom na niemieckich kursantów? Na razie to tylko trend wśród zdesperowanych, ale jeżeli Niemcy nie uproszczą i nie potanieją własnego systemu – takich przypadków może być coraz więcej.
Przeczytaj też: Polacy mało zaangażowani w pracę. Wyniki raportu jednoznaczne