Karolina Woźniak

Odkrycie naukowców. Możliwy przełom w badaniach nad chorobą Alzheimera

Podziel się:

Naukowcy odkryli, że u myszy z neurodegeneracyjną chorobą mózgu, ilość białka, znanego jako LANDO, była o połowę mniejsza. Odkrycie może być przełomowe w badaniach nad chorobą Alzheimera.

Odkrycie naukowców. Możliwy przełom w badaniach nad chorobą Alzheimera
Nowe odkrycie naukowców może okazać się przełomowe (Twitter.com, @memory_health)

Badania wykazały, że choroba rozprzestrzenia się znacznie szybciej u myszy, u których wykryto zmniejszoną ilość LANDO. Jeden z autorów badania opublikowanego na łamach Science Advances, dr Douglas Green, który jest immunologiem z St Jude Children’s Research Hospital w Memphis stwierdził, że "dokonali tego odkrycia podczas badań nad guzami mózgu".

Jego zdaniem odkrycie może być przełomowe w kontekście chorób neurozapalnych i neurodegeneracyjnych. "Niedobór LANDO w połączeniu z procesem starzenia się może prowadzić do choroby Alzheimera". Mimo że badania były prowadzone na myszach, lekarz nie ukrywa, że podobny mechanizm pojawia się u ludzi.

Brak tego białka odpowiada za rozwój choroby Alzheimera

Wcześniejsze badania wykazały, że LANDO znajduje się w mikrogleju. Komórki kontrolują homeostazę organizmu i biorą udział w odpowiedzi immunologicznej. Białko ma również chronić przed zapaleniem układu nerwowego.

LANDO zapobiega gromadzeniu się toksycznego białka zwanego beta-amyloidem. To właśnie ono, w hipotezie amyloidowej choroby Alzheimera, odgrywa fundamentalną rolę w patogenezie choroby.