o2 - Serce Internetu
  • Quizy
GGG

Pogoda na Marsie nie rozpieszcza. NASA opublikowała dane z łazika

Podziel się

Łazik Perseverance na Marsie daje NASA bardzo wiele możliwości. Agencja opublikowała właśnie zarejestrowane przez niego dane dotyczące pogody na tej odległej planecie.

Pogoda na Marsie nie rozpieszcza. NASA opublikowała dane z łazika
Zdjęcie powierzchni Marsa zrobione z łazika (Getty Images, NASA)
bDUnboRN

Łazik Perseverance to urządzenie naszpikowane najnowszymi technologiami. Naukowcy z NASA wyposażyli go nawet w system analizowania dynamiki środowiska na Marsie. Ten zbiera na planecie pomiary atmosferyczne, które są dostarczane na Ziemię w postaci regularnych raportów pogodowych.

6 kwietnia NASA postanowiła podzielić się zebranymi danymi. Okazało się, że pogoda na Marsie nie rozpieszcza. Pomiar wykonany przez łazik wskazywał, że w najzimniejszym momencie było prawie -18 st. C., a w najcieplejszym zaledwie -15 st. C. Wahania warunków nastąpiły w czasie 30 minut. Ciśnienie wyniosło 718 Pa, czyli zgodnie z przewidywaniami naukowców. Ponadto atmosfera Jezero była czystsza niż krater Gale, w którym stacjonuje łazik Curiosity, oddalony o prawie 4 km.

bDUnboRP

Naukowcy nie ukrywali podekscytowania faktem zarejestrowania pomiarów. Uczeni mają nadzieje, że to właśnie regularne pomiary atmosferyczne bardzo pomogą w przygotowaniu ludzi do odwiedzenia Marsa. Proces ten porównują do sprawdzania pogody przed wyjściem z domu w celu właściwego ubrania się. Pomiary rejestrowane są przez system META co godzinę.

Wreszcie po latach pracy i planowania otrzymaliśmy pierwszy raport danych od MEDA. Nasz system działa i wysłał swoje pierwsze dane meteorologiczne i obrazy z kamery SkyCam - powiedział Jose Antonio Rodriguez-Manfredi, główny badacz MEDA.
bDUnboRV