Jan Manicki
Jan Manicki|

Przełęcz Yori na Marsie. Naukowcy znaleźli tam coś niesamowitego

Naukowcy NASA wkrótce będą mieli kolejną zagadkę do rozwiązania. Marsjański łazik Perseverance zamierza bowiem pobrać próbkę "niezwykle obiecującej" skały znalezionej na Czerwonej Planecie. Badacze prognozują, że piaskowiec może skrywać informacje na temat dawnych form życia na Marsie.

Przełęcz Yori na Marsie. Naukowcy znaleźli tam coś niesamowitego
Łazik NASA natknął się na Marsie na niezwykle obiecujące skały (NASA, JPL-Caltech)

Łazik NASA bada obecnie na Marsie obszar znany jako przełęcz Yori. Znajduje się ona w delcie dawnej rzeki płynącej przez krater Jezero. Perseverance natknął się tam na skały, które bardzo zafascynowały naukowców.

To niezwykle obiecujące obiekty badawcze, ponieważ mamy do czynienia z piaskowcem. Oznacza to, że skały te składają się z drobnych ziaren, które zostały przeniesione z innych miejsc przez wodę – napisało w czwartek 17 listopada NASA w oświadczeniu.

Obejrzyj także: Helikopter NASA zarejestrował niezwykłe ujęcia z Marsa. Zjawisko rodem z filmów science fiction

NASA odkryła na Marsie "niezwykle obiecujący" piaskowiec

Fakt, że w kraterze Jezero znajdowała się niegdyś woda, jest głównym powodem, dlaczego NASA wybrało właśnie to miejsce do badania. Naukowcy chcą skupić się bowiem na poszukiwaniu dawnych form życia. Przy użyciu jednego z manipulatorów, łazikowi Perseverance udało się dostać do skrywającego się pod warstwą kurzu piaskowca.

Czy może on zawierać wskazówki dotyczące dawnego życia? – zaczęto zastanawiać się na oficjalnym profilu łazika w mediach społecznościowych.
Trwa ładowanie wpisu:twitter

Badacze mają nadzieję na odkrycie w piaskowcu biosygnatur. NASA definiuje ten termin jako "pierwiastki, cząsteczki, substancje lub cechy, które mogą służyć jako dowód na istnienie życia". Przy użyciu łazika znaleziono wcześniej w skałach cząstki organiczne. Na razie nie udało się jednak potwierdzić, że są one związane z życiem istniejącym dawniej na Czerwonej Planecie.

Marsjański łazik NASA bada przełęcz Yori. Czekają na niego kolejne zadania

Naukowcy od początku zapowiadają, że zgromadzone przez łazik Perseverance próbki skał mają w przyszłości trafić na Ziemię. W tej perspektywie próbki piaskowca z przełęczy Yori byłyby niezwykle cenne dla badaczy. Łazik Peserverance po zbadaniu przełęczy Yori ma udać się w kierunku regolitu, czyli warstwy zwietrzałej skały pokrywającej powierzchnię Marsa.