Łazik odkrył to na Marsie. Naukowcy zaskoczeni

Od ponad roku tereny Marsa przeczesuje łazik NASA Perseverance. Robot dokonuje licznych odkryć, o których informują naukowcy. Tym razem czekało ich zaskoczenie. Łazik znalazł nietypowe skały, które pomogą odpowiedzieć na wiele kluczowych pytań dotyczących "czerwonej planety".

Łazik odkrył to na Marsie. Naukowcy zaskoczeni
Łazik odkrył to na Marsie. Naukowcy zaskoczeni (Twitter, @NASAPersevere, NASA)

Od 18 lutego 2021 roku trwa misja marsjańskiego łazika Perseverance na "czerwonej planecie". Jej kluczowym celem jest astrobiologia, w tym poszukiwanie śladów dawnego życia mikrobiologicznego. Jak informuje NASA, łazik będzie charakteryzował geologię planety i przeszły klimat. W ten sposób ma utorować drogę do ludzkiej eksploracji.

Perseverance jest pierwszą misją, podczas której zbiera się i przechowuje marsjańskie skały i regolit (połamane skały i pył). Podczas wizyty na dnie krateru Jezero na Marsie, łazik natknął się na kolejne ciekawe odkrycie. Naukowcy przetarli oczy ze zdumienia.

Łazik odkrył, że dno krateru Jezero składa się ze skał wulkanicznych, które wchodziły w interakcję z wodą - czytamy na stronie Mars.nasa.gov.

Wieści przekazano też na oficjalnym Twitterze łazika. - Dotarłem do starożytnego dna jeziora krateru Jezero, spodziewając się wielu skał osadowych. Widzę je teraz w starej delcie rzeki, ale dno krateru było niespodzianką: mnóstwo skał wulkanicznych - brzmi wpis.

Trwa ładowanie wpisu:twitter

Skały wulkaniczne na dnie krateru Jezero na Marsie

Krater uderzeniowy Jezero ma średnicę około 47,5 km. Jest to koliste wgłębienie po uderzeniu meteorytu, planetoidy lub komety. W jego pobliżu wylądował łazik Perseverance, który dokładnie bada powierzchnię Marsa.

Pierwszym zdziwieniem było dla naukowców odkrycie z 2021 roku. Krater najprawdopodobniej był jeziorem miliardy lat temu, eksperci spodziewali się znaleźć skałę osadową, która powstałaby, gdy piasek i błoto osiadł w niegdyś wodnistym środowisku.

Zamiast tego odkryli, że podłoże zostało wykonane z dwóch rodzajów skał magmowych - jednego, który powstał głęboko pod ziemią z magmy, a drugi z aktywności wulkanicznej na powierzchni.

Skały magmowe na Marsie mogą pomóc w odpowiedzi na ważne pytania. Przede wszystkim pomoże dowiedzieć się, kiedy jezioro było obecne w kraterze Jezero. - Wiemy, że było tam później niż powstały skały dna wulkanicznego krateru - mówi Ken Farley, naukowiec projektu Perseverance.

To odpowie na kilka głównych pytań: kiedy klimat Marsa sprzyjał powstawaniu jezior i rzek na powierzchni planety, a kiedy zmienił się w bardzo zimne i suche warunki, które obserwujemy dzisiaj? - dodał.
Zobacz także: Naukowcy o wodzie i śladach życia na Marsie. Niezwykłe odkrycie łazika NASA Perseverance