Rośnie liczba wypadków e-hulajnóg. Tyle osób kierowało nimi po alkoholu
Wzrost liczby wypadków z udziałem e-hulajnóg budzi niepokój. Aż 12 proc. uczestników tych wypadków znajdowało się pod wpływem alkoholu. Eksperci wskazują na potrzebę edukacji i regulacji, by poprawić bezpieczeństwo.
Najważniejsze informacje
- 12 proc. użytkowników e-hulajnóg uczestniczących w wypadkach było pod wpływem alkoholu.
- Wzrost liczby wypadków z udziałem e-hulajnóg w Polsce.
- Konieczność edukacji i regulacji dla poprawy bezpieczeństwa.
W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2025 r. doszło do 223 wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu do roku ubiegłego. W tych zdarzeniach zginęła jedna osoba, a 242 zostały ranne. Anna Zielińska z Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS w rozmowie z Polską Agencją Prasową podkreśla, że rosnąca popularność hulajnóg, zwłaszcza współdzielonych, przyczynia się do obserwowanego trendu.
Ekspertka zwraca uwagę na brak świadomości użytkowników dotyczącej zasad poruszania się e-hulajnogami. Przepisy dotyczące tych pojazdów zostały wprowadzone stosunkowo niedawno, co sprawia, że wielu użytkowników nie zna swoich praw i obowiązków. Zielińska sugeruje, że edukacja powinna obejmować zarówno naukę jazdy, jak i znajomość przepisów.
Wiemy, że bardzo niewiele osób zna zasady, zgodnie z którymi powinniśmy się poruszać e-hulajnogami, nie wiemy, gdzie możemy się nimi poruszać i w jaki sposób - powiedziała ekspertka.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Poranne pasmo Wirtualnej Polski, wydanie 12.06
Zdaniem Zielińskiej dobrym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie nauki jazdy na elektrycznej hulajnodze przy okazji nauki do egzaminu na kartę rowerową. - To bardzo dobry moment, żeby oprócz nauki jazdy na rowerze umożliwić naukę i pokazanie, w jaki sposób działa takie urządzenie, żeby nie było to zaskoczeniem — dodała.
Problem alkoholu i prędkości
Z danych wynika, że 12 proc. użytkowników e-hulajnóg uczestniczących w wypadkach. -To więcej niż średnia dla wszystkich kierujących, bo średnio u 7 proc. kierujących uczestniczących w wypadkach stwierdzono, że byli oni pod wpływem alkoholu — powiedziała Anna Zielińska. Ekspertka wskazuje na potrzebę wprowadzenia rozwiązań, które ograniczą takie sytuacje, jak np. zakaz wypożyczania hulajnóg w godzinach nocnych, co z powodzeniem zastosowano w Finlandii.
Badania pokazują, że wiele hulajnóg przekracza dozwoloną prędkość 20 km/h, co stwarza dodatkowe zagrożenie. Dodatkowo tylko 5 proc. użytkowników korzysta z kasków, co zwiększa ryzyko poważnych obrażeń w razie wypadku. Zielińska podkreśla, że kontrola prędkości i promowanie używania kasków są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa.