10 tys. na rękę i brak chętnych. Ekspert wymienia dwie przyczyny

Branża samochodowa już od kilku lat odczuwa deficytów pracowników. Publicznie mówi się o tym, że z roku na rok w warsztatach brakuje fachowców. Dlaczego? Jak się okazuje, pensja nie jest problemem, bowiem mechanik zarabia nawet 10 tys. na rękę. Dlaczego więc nie ma mechaników do pracy?

Właściciele serwisów samochodowych widzą dwa główne źródła problemu ze znalezieniem fachowca do pracy. Właściciele serwisów samochodowych widzą dwa główne źródła problemu ze znalezieniem fachowca do pracy.
Źródło zdjęć: © GETTY | wera Rodsawang

W Polsce brakuje fachowców

Zawożąc samochód do naprawy do warsztatu samochodowego, wydłużony termin na rozwiązanie naszego problemu nie powinien być zaskoczenie. Obecnie jest to bowiem norma. Czasami nawet zdarzają się odmowy przyjęcia auta do naprawy ze względu na to, że w warsztatach brakuje rąk do pracy. 

Czym właściwie jest wolność słowa? Czy potrzebne nam są regulacje?

Problem z brakiem wykwalifikowanej kadry pojawia się już od kilku lat – mówi Mariusz Maksym, koordynator sieci ProfiAuto Serwis. – W szkołach technicznych coraz mniej jest uczniów na profilach mechanicznych. Zawód mechanika niekoniecznie młodym osobom kojarzy się z prestiżem i dobrymi zarobkami - czytamy na portalu autokult.pl 

Właściciele serwisów samochodowych widzą dwa główne źródła problemu ze znalezieniem fachowca do pracy. Pierwszym z nich jest mała liczba szkół specjalistycznych i tym samym średni poziom przygotowania do zawodu. Drugim problemem jest stosunkowo mała liczba chętnych osób do takich szkół. Młodzi ludzie obecnie nie chcą pracować fizycznie. 

Ile wynoszą zarobki w warsztacie samochodowym?

Serwis autokult.pl opublikował zarobki, na jakie może liczyć mechanik w warsztacie samochodowym. Zdaniem Pawła Zaręby mechanik po szkole może zarobić od 3,2 tys. zł do 5 tys. zł na rękę. Mechanik samodzielny z doświadczeniem otrzyma pensję w wysokości 7-12 tys. zł na rękę. Stawki te potwierdził również Cezary Orzechowski z Motrio. Jego zdaniem specjalista elektronik zarobi do 10 tys. zł na rękę, mechanik eksploatacyjny 5-6 tys. zł, z kolei początkujący fachowiec ok. 3 tys. zł na rękę. 

Pracownicy warsztatów samochodowych mogą również liczyć na benefity, takie jak pakiet opieki medycznej, karty MultiSport, czy ubezpieczenie na życie. "Obecnie najbardziej poszukiwaną profesją mechanika jest dział elektroniki i elektromechaniki." - czytamy wypowiedź koordynatora sieci ProfiAuto na autokult.pl. 

Źródło artykułu: o2pl
Wybrane dla Ciebie
Wygrała 120 mln euro. Większości już nie ma. Zaskakujące, co zrobiła
Wygrała 120 mln euro. Większości już nie ma. Zaskakujące, co zrobiła
Jechał rowerem. I nagle coś takiego. "Kaptur, słuchawki"
Jechał rowerem. I nagle coś takiego. "Kaptur, słuchawki"
Zacznie się 8 grudnia. Niż w drodze do Polski
Zacznie się 8 grudnia. Niż w drodze do Polski
Wielka ewakuacja w Wielkiej Brytanii. Zatrzymano dwóch Polaków
Wielka ewakuacja w Wielkiej Brytanii. Zatrzymano dwóch Polaków
Amerykanie mają dość. Sondaż mówi wszystko
Amerykanie mają dość. Sondaż mówi wszystko
Zobaczył karteczkę. Wściekł się. "To jest nielegalne"
Zobaczył karteczkę. Wściekł się. "To jest nielegalne"
Skandal w szkole. Młodzi Austriacy zrobili taką budowlę
Skandal w szkole. Młodzi Austriacy zrobili taką budowlę
Głośno o zachowaniu Trumpa. Wszystko się nagrało
Głośno o zachowaniu Trumpa. Wszystko się nagrało
Wigilia 2025 wolna nie dla wszystkich. Sprawdź zawody
Wigilia 2025 wolna nie dla wszystkich. Sprawdź zawody
Walczył z Rosjanami. Hoang Tran skazany
Walczył z Rosjanami. Hoang Tran skazany
Przyłapani w Rossmannie. Ich twarze zobaczą wszyscy. Komunikat policji
Przyłapani w Rossmannie. Ich twarze zobaczą wszyscy. Komunikat policji
Polacy odwołują urlopy. Pogoda zaskoczy?
Polacy odwołują urlopy. Pogoda zaskoczy?