Adam Dąbrowski
Adam Dąbrowski| 
aktualizacja 

Dziś się zacznie. TikTok bez Taylor Swift i wielu więcej

1

31 stycznia skończyła się umowa między Universal Music Group, a TikTokiem i nie zostanie ona przedłużona. Co to oznacza w praktyce? Między innymi zapomnijcie o challenge'ach w rytm swoich ulubionych przebojów.

Dziś się zacznie. TikTok bez Taylor Swift i wielu więcej
Zerwanie współpracy UMG z Tik-Tokiem przyniesie niewesołe zmiany dla użytkowników chińskiego giganta (zdjęcie ilustracyjne) (materiały partnera)

Ostre pożegnanie

Universal Music Group (UMG) opublikował list otwarty, w którym ogłasza usunięcie swojego katalogu z popularnego serwisu internetowego - TikTok. Największa grupa biznesowa oraz rodzina wytwórni płytowych w przemyśle muzycznym oskarżyła chińskiego giganta o próbę "znęcania się" i "zastraszania" ich, aby "zaakceptowali umowę o wartości niższej niż poprzednia umowa, znacznie niższej niż godziwa wartość rynkowa i nieodzwierciedlająca ich wykładniczego wzrostu".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Msza za Michaela Jacksona. Intencję zamówiła starsza pani

W swoim liście otwartym UMG oświadcza, że firma omawiała z TikTok-iem "odpowiednie wynagrodzenie" dla swoich artystów i autorów piosenek, którzy "stracili przez działanie sztucznej inteligencji (AI)":

Zawsze będziemy walczyć o naszych artystów i autorów piosenek oraz bronić twórczej i komercyjnej wartości muzyki - czytamy w liście otwartym UMG

Na odpowiedź TikTok-a nie trzeba było długo czekać. Przedstawiciele serwisu internetowego zarzucają UMG, że przekładają własną chciwość nad interesy swoich artystów. Chińczycy bronią się wobec zarzutów o niedbanie interesów artystów:

Pomimo fałszywej narracji i retoryki Universal, faktem jest, że zdecydowali się odejść od potężnego wsparcia platformy z ponad miliardem użytkowników, która służy jako bezpłatne narzędzie promocji i odkrywania ich talentów. TikTok był w stanie zawrzeć umowy typu "najpierw artysta" z każdą inną wytwórnią i wydawcą. Najwyraźniej samolubne działania Universal nie leżą w najlepszym interesie artystów, autorów piosenek i fanów - czytamy w oświadczeniu TikTok

Popularna chińska platforma tylko w ubiegłym roku miała zarobić prawie 20 miliardów dolarów przychodów z reklam.

Bez przebojów

Co fiasko rozmów UMG z TikTok-iem oznacza w praktyce? Użytkownicy chińskiego serwisu internetowego będą musieli zapomnieć o dodawaniu do swoich filmików muzyki takich gwiazd jak Taylor Swift, The Weeknd, ASAP Rocky, Bob Dylan i praktycznie każdego znanego Wam artysty, bądź zespołu z radia i telewizji.

Ponadto chiński gigant bez katalogu UMG może nie być chętny tak chętny do zainwestowania w nowy projekt Tik Tok Music, który miał konkurować z innymi mediami streamingowymi jak Spotify, czy Tidal.

Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić