Masz taką deskę w kuchni? Natychmiast ją wyrzuć. Naukowcy ostrzegają

Plastikowe deski do krojenia w kuchni mogą być niebezpieczne dla zdrowia – wynika z badania opisanego w "Environmental Science & Technology". Amerykańskie Towarzystwo Chemiczne (ACS) dowiodło, że podczas krojenia i siekania z desek generujemy cząsteczki mikro- i nanoplastiku.

Masz taką deskę w kuchni? Natychmiast ją wyrzuć. Naukowcy ostrzegają
Plastikowa deska do krojenia. (Adobe Stock)

Bez deski do krojenia w kuchni ani rusz. To element wyposażenia, który jest używany każdego dnia, a mało kto zdaje sobie sprawę, jakie niesie ze sobą ryzyko dla zdrowia i środowiska. Naukowcy alarmują, że niewidoczne gołym okiem cząsteczki plastiku każdego dnia przedostają się do płuc, mózgu i krwioobiegu. Jak można sobie poradzić z tym problemem?

Istotne ilości mikroplastiku

Jak zauważa portal "IFL Science", powołując się na badania Mohammada Islama, co godzinę wdychamy nawet 16 kawałków mikroplastiku. Odpowiada to połykaniu jednej karty kredytowej w ciągu tygodnia.

Obecność mikroplastiku w środowisku to coraz większy problem i jak wynika z badań Islama, jego fragmenty znajdują się dziś w płucach wielu ludzi. Jedno ze źródeł zagrożenia dla środowiska mogą stanowić plastikowe (choć nie tylko) deski do krojenia.

Podczas krojenia na deskach kuchennych regularnie powstają nowe ślady nacięć. To nic innego jak uszkodzona struktura plastiku, która jest źródłem mikro- i nanoplastiku. Naukowcy sprawdzili, jaka jest toksyczność owych tworzyw – zarówno w przypadku korzystania z drewnianych desek i plastikowych.

Z badania wynika, że w ciągu roku korzystania z plastikowej deski można wytworzyć od 14 do 71 mln mikroplastików polietylenowych i nawet 79 mln mikroplastików polipropylenowych. Szacunki różnią się w zależności od stylu krojenia, siły i tego, jak często używana jest deska.

Naukowcy nie określili szacunków dla drewnianych desek, jednak zauważyli, że w ciągu testów generowały one od 4 do 22 razy więcej mikrocząsteczek w porównaniu z plastikowymi. Nie oznacza to jednak, że są one bardziej niebezpieczne dla zdrowia.

Mimo większej ilości cząsteczek powstających w wyniku krojenia na drewnianych deskach, ich obecność w komórkach myszy nie miała negatywnego wpływu. Tego samego nie można natomiast powiedzieć o deskach plastikowych, które w organizmie mogą wywoływać mikrourazy.

Co zatem wybrać zamiast plastikowych desek do krojenia? Drewniane będą zdecydowanie lepszym rozwiązaniem m.in. dla środowiska. Choć jest trudniejsze utrzymanie ich w czystości, to nie generują szkodliwych dla otoczenia cząsteczek. Warto zainteresować się także bardziej wytrzymałymi materiałami, np. ceramicznymi deskami.

Autor: NGA