KAM

Najlepiej chronią przed rakiem. Lista naukowców z Harvardu

Podziel się

Wyniki najnowszych badań potwierdziły, że regularne jedzenie niektórych warzyw i owoców skuteczniej chronią nas przed rakiem. Oto lista gatunków, które zmniejszają ryzyko rozwoju nowotworów. Koniecznie włącz je do swojego codziennego jadłospisu.

Biały grejpfrut to owoc o działaniu przeciwnowotworowym
Biały grejpfrut to owoc o działaniu przeciwnowotworowym (Getty Images/iStockphoto)
bEUvKWbp

Naukowcy z Harvardu zbadali prozdrowotne właściwości warzyw i owoców. Z badania wynika, że niektóre gatunki skuteczniej obniżają ryzyko rozwoju komórek rakowych w naszym organizmie.

Są to rośliny, które zawierają największą ilość antyoksydantów, polifenoli, fitosteroli i cennego błonnika pokarmowego. Dzięki tym zdrowym elementom pobudzają układ immunologiczny do walki z różnego rodzaju schorzeniami.

bEUvKWbr

Eksperci z Uniwersytetu Harvarda przeprowadzili badania trwające ok. 30 lat, a ich wyniki zostały opublikowane w prestiżowym magazynie medycznym ''International Journal of Cancer''. W badaniu wzięło udział 180 tys. kobiet będących w przedziale wiekowym od 27 do 59 lat. Na podstawia tej analizy naukowcy przygotowali listę 8 warzyw i owoców, które powinny być obecne na stałe w naszej diecie.

Są to:

• papryka,
  • brukselka,
  • biały grejpfrut,
  • szpinak,
  • jarmuż,
  • pomidory,
  • pomarańcze
  • i arbuz.
bEUvKWbx

Zdaniem badaczy im więcej spożywamy tych produktów w ciągu dnia, tym skuteczniej bronimy nasze ciało przed nowotworami. Naukowcy twierdzą, że jedna porcja, czyli ilość mieszcząca się w naszej dłoni to za mało.

Należy zjadać przynajmniej trzy takie porcje w ciągu dnia, dzięki czemu obniżamy ryzyko wystąpienia nowotworu o 14 proc. Natomiast pięć porcji zmniejsza prawdopodobieństwo rozwoju raka o 29 proc., a siedem porcji zmniejsza ryzyko różnych form nowotworów nawet o 42 proc.

bEUvKWbS