Objawy niedoboru widać na skórze. Później zaczyna puchnąć wątroba

71

Niedobory w naszym organizmie mogą doprowadzić do szeregu nieprzyjemnych schorzeń. Zarówno jej nadmiar, jak i niedobór witaminy A może być niebezpieczny dla naszego organizmu. Do grupy zagrożonej niedoborem możemy zaliczyć palaczy, alkoholików seniorów, osoby pracujące przed komputerem i kobiety spodziewające się dziecka.

Objawy niedoboru widać na skórze. Później zaczyna puchnąć wątroba
(Getty Images)

Objawy niedoboru

Jeśli zauważysz u siebie wysypki na ciele, suchą, szorstką skórę i łamliwe włosy, a także kruche i łamliwe paznokcie, mniejszy apetyt, zmęczenie, osłabienie układu odpornościowego, suchość rogówki, krosty, trądzik czy biegunki, to znak, że możesz cierpieć na niedobór witaminy A. Możesz również słyszeć dzwonienie w uszach, mieć zaburzenia widzenia.

Nadmiar witaminy A

Z kolei symptomami nadmiaru witaminy A są: wypadanie włosów, nadpobudliwość, zmęczenie, bóle głowy, wymioty, nudności, uporczywe swędzenie skóry, spuchnięta wątroba i śledziona czy krwawienie z dziąseł. Niedobory witaminy A można uzupełnić, stosując odpowiednią suplementację oraz za pomocą właściwej diety.

Źródło witaminy A

Jednym z najlepszych źródeł witaminy A jest marchewka. W jej 100 g znajdziemy 16 mg karotenu. Wystarczy więc 10 dag marchewki, by pokryć dzienne zapotrzebowanie na tę cenną witaminę.

Do naszego menu warto włączyć słodkie ziemniaki. To dzięki beta-karotenowi bataty mają pomarańczowy kolor.

Wśród papryk, najwięcej witaminy A ma papryka czerwona. Ten silny przeciwutleniacz występuje również w suszonych morelach i świeżym tuńczyku, jak również w ostrygach czy makreli.

Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić