aktualizacja 

Najdłuższy kolejowy tunel świata

17

Szwajcaria ma kolejny powód do dumy. Niezwykłe inżynieryjne przedsięwzięcie powstawało ponad 20 lat.

Najdłuższy kolejowy tunel świata
(Samy Golay/TiPress/Getty Images)

Konstrukcja ma długość 57 km i łączy Erstfeld z Bodio. Tunel Gottharda, bo taką nosi nazwę, powstał w celu ułatwienia transportu między tymi miastami. Towary nie będą już ładowane na ciężarówki, a na wagony kolejowe. W ciągu dnia będzie można przetransportować nawet 377 tys. ton ładunku. Tunelem pojadą jednak nie tylko składy towarowe, ale również pasażerskie.

*Budowa trwała długo i sporo kosztowała. *Jak podaje BBC, wykopanie tunelu zatwierdzono w 1992 r. po ogólnonarodowym referendum, a na wszystko wydano ok. 12 mld dolarów, czyli ok. 47,3 mld zł. Tak ogromne koszty były spowodowane m.in. przebiciem się przez bardzo twarde skały. Prace utrudniała także temperatura, która w najniższym punkcie prac (2,3 km pod powierzchnią) osiągała ponad 45 stopni Celsjusza.

Wrażenie robią też inne liczby. W ciągu budowy tunelu Gottharda wydobyto ponad 28 mln ton materiału skalnego, zużyto 4 mln metrów sześciennych betonu i wykorzystano 3200 km miedzianych kabli. Ogromne przedsięwzięcie kosztowało życie dziewięciu robotników.

Autor: Krzysztof Narewski

Teraz serce internetu w jednej aplikacji. Bądź na bieżąco i pobierz w Google Play albo App Store.

Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić