Dagmara Smykla

Naukowcy odkryli "imigranta" spoza Układu Słonecznego

Podziel się

To odkrycie może pomóc naukowcom odpowiedzieć na pytanie o powstaniu życia na Ziemi i ewolucję naszego systemu planetarnego.

Naukowcy odkryli "imigranta" spoza Układu Słonecznego
(PAP, ESA)
bCGqcBdx

To pierwsza znana asteroida, która nie pochodzi z Układu Słonecznego. W 2017 roku poruszenie wywołała Oumuamua, pierwszy znany obiekt spoza naszego Układu. Różnica polega na tym, że Oumuamua tylko przeleciała przez nasz system planetarny, a nowo odkryta asteroida jest jego stałą częścią.

Planetoida znajduje się na orbicie Jowisza. Nazywa się 2015 BZ509 i zawsze była dla naukowców dziwnym obiektem. W Układzie Słonecznym wszystkie planety i większość pozostałych obiektów porusza się wokół Słońca w tym samym kierunku. 2015 BZ509 porusza się w przeciwnym kierunku, więc zdaniem naukowców musiała powstać w innym systemie planetarnym.

Zobacz także: Przełomowe badanie NASA ujawniło sekret pierwszej linii obrony Ziemi

bCGqcBdz

Gdyby 2015 BZ509 pochodziła z naszego systemu, miałaby ten sam pierwotny kierunek, co wszystkie inne planety i asteroidy, odziedziczony po chmurze gazu i pyłu, które je stworzyły - wyjaśnia dr Fathi Namouni, główny autor badań.

*To odkrycie może rzucić trochę światła na wiele tajemnic Układu Słonecznego. * Ustalenie, kiedy i jak asteroida 2015 BZ509 weszła w nasz system planetarny powie naukowcom wiele na temat powstania Słońca oraz odpowie na pytanie, czy elementy niezbędne do powstania życia na Ziemi nie pochodziły od innego "gościa" z odległego miejsca we wszechświecie